VALSTYBĖS LAIKRAŠTIS. ĮSTEIGĖ DR. J.BASANAVIČIUS 1917 M. VASARIO 28 D.

Dailė

10 19. Kolekcinė moters atvaizdų paroda nustebino net dailės žinovus

Roberta Kaminskaitė

Nacionalinėje dailės galerijoje penktadienį atidaryta vienos iš sostinės advokatų kontoros sukauptų kūrinių paroda "Ne vien grožis. Moters atvaizdas LAWIN kolekcijoje" tapo atradimu net daug mačiusiems dailės žinovams. Paroda pristato apie pusantro šimto lietuvių dailės arba iš Lietuvos kilusių dailininkų kūrinių - grafikos, tapybos, skulptūros darbų, daugelį jų - pirmą kartą.
Pasak menotyrininkų, privati kolekcija lietuvių žiūrovams pristato tokius garsius autorius, kaip iš Druskininkų kilęs skulptorius Jokūbas (Žakas) Lipšicas. Pastebima, kad Lietuvos nacionaliniai muziejai neturi nė vieno šio pasaulinio garso autoriaus kūrinio, o šioje kolekcinėje parodoje galima pamatyti net tris J. Lipšico skulptūras.
Du dešimtmečius veikianti advokatų kontora užsienio aukcionuose ir iš privačių asmenų įsigijo ir į Lietuvą sugrąžino tokių muziejinių vertybių, kaip Pranciškaus Smuglevičiaus paveikslas "Estera prieš Ahasuerą" (1778), taip pat vieną pirmųjų Kazio Varnelio paveikslų "Diena" (1943), iki šiol mažai kam matytų tarpukario Vilniaus Stepono Batoro universiteto dailės fakulteto absolventų diplominių darbų, iš Argentinos Lietuvai sugrįžo beveik 40 tapytojo Jono Rimšos darbų.
Didžiausiomis kolekcijos vertybėmis vadinami lietuvių dailės klasikų Antano Gudaičio, Jono Mackevičiaus, Kanuto Rusecko, Pranciškaus ir Felikso Smuglevičių, Kazimiero Stabrausko, Adomo Varno, Adomo Galdiko, Justino Vienožinskio, Stasio Ušinsko palikimo pavyzdžiai. Kolekcijoje yra ankstyvųjų Vytauto Kasiulio ir K. Varnelio paveikslų, retų Juozo Zikaro ir Petro Rimšos skulptūrų bronzinių išliejų. Eksponuojami darbai, priskirtini Vytauto Kašubos, Antano Martinaičio, Audronės Petrašiūnaitės, Adolfo Valeškos aukso fondui.
Pasak parodos kuratorės dr. Giedrės Jankevičiūtės, privačios kolekcijos savininkai, įsigydami dailės kūrinius, orientuojasi į patikrintas dailės vertybes, kurios jau turi klasikinio meno statusą. "Paroda sąmoningai didaktiška, atliekanti šviečiamąją funkciją, nors joje justi muziejinis "prieskonis", žinoma, gerąja prasme", - pastebi menotyrininkė.
Didžiulę dailės kolekciją sukaupusios advokatų kontoros vadovas Rolandas Valiūnas neslepia, kad iki šiol yra didelių sunkumų nustatant meno kūrinių autentiškumą ir autorystę, ypač aukcione įsigijus galimai didelės vertės kūrinį. P. Smuglevičiaus paveikslo atveju ekspertų išvadų dėl autentiškumo buvo laukiama ištisus metus. Vis dėlto kai kurių darbų autorystė parodoje nurodoma parašu "monogramistas (-ė)", tikintis, kad galbūt kas nors iš parodos žiūrovų galėtų atpažinti konkretaus autoriaus kūrybinį braižą.
Teminėje parodoje pristatomi kūriniai atskleidžia, kaip įsivaizdavo ir vaizdavo moterį XVIII a. pabaigos - XXI a. pradžios Lietuvos dailininkai, t. y. Lietuvoje gimę, studijavę, gyvenę autoriai. Vizualinis pasakojimas suskirstytas į aštuonias dalis: "Atvaizdas atminčiai", "Įkūnyta vizija", "Vaikystės žavesys", "Motina", "Dirbančioji", "Geidžiamoji", "Kraštotyrininko žvilgsniu" ir "Natūros studijų objektas".
Paroda "Ne vien grožis" į Nacionalinę dailės galeriją kvies iki lapkričio 11 dienos.

http://www.sanabeauty.lt/paslaugos/deimantine-dermabrazija/

 

 

 

Atgal