VALSTYBĖS LAIKRAŠTIS. ĮSTEIGĖ DR. J.BASANAVIČIUS 1917 M. VASARIO 28 D..

Europos Sąjunga

12 22. Europoje per metus iššvaistoma 89 mln. tonų maisto

Didelę dalį maisto atliekų Europoje sudaro tobulos išvaizdos standartų ir vartotojų lūkesčių neatitinkantys vaisiai ir daržovės. Populiarėjant tvaraus vartojimo principams ir siekiant aprūpinti maistu kuo daugiau žmonių, toks švaistymas atrodo nebepateisinamas. Dėl šios priežasties Europos Komisija (EK) kartu su pilietinėmis iniciatyvomis kyla į kovą su šia problema.
Prekybos centre daug vaisių ir daržovių lieka nenupirkti, nes atrodo nepatraukliai ar keistai, nors jų maistinė vertė nesiskiria. Prisidengdami Europos Sąjungos (ES) reikalavimais, prekybos tinklai į lentynas priima tik tobulos prekinės išvaizdos vaisius ir daržoves. Kai kurios parduotuvės pačios nustato papildomus reikalavimus šviežiai produkcijai. Tokiu būdu didelė dalis išaugintos produkcijos nepatenka į rinką ir tampa šiukšlėmis. Smulkiesiems ūkininkams tai ekonominė našta, o vartotojams - didesnės kainos ir 179 kg maisto atliekų žmogui per metus.
Lietuvoje daug nepanaudotų maisto produktų, kurių nenuperka vartotojai, atitenka nevyriausybinėms organizacijoms. Jos vaisius, daržoves ir kitus maisto produktus paskirsto labdaros valgykloms, bendruomenėms bei šeimoms. Tačiau didelė dalis maisto produktų keliauja į sąvartynus, nes lietuviai vaisių ir daržovių per dieną suvartoja daug mažiau, nei rekomenduoja Pasaulio sveikatos organizacija.
Europoje plinta iniciatyvos, skatinančios vartotojus rinktis vaisius ir daržoves nepriklausomai nuo jų išvaizdos. EK ir Europos Parlamentas naikina per griežtus išvaizdos reikalavimus, prie jų prisideda ir verslas bei nevyriausybinės organizacijos - Prancūzijos prekybos tinklas "Intermarche" pasiūlė klientams rinktis produktus, nepraėjusius "grožio testo", 30 proc. pigiau.
Viena naujausių EK remiamų iniciatyvų - "Flaw4Life", kurianti alternatyvią vaisių rinką. Kas savaitę iš augintojų superkami netinkami prekybos centrų lentynoms vaisiai bei daržovės ir pardavinėjami užsiregistravusiems lankytojams. Šios iniciatyvos sėkmės paslaptys - didelės nuolaidos ir patogus tiekimas.
Lietuvoje pagrindinė programos "ES kilmės vaisių ir daržovių žinomumo didinimas Lietuvoje" priemonė yra kampanija "Penki per dieną", kurią vykdo asociacija "Baltijos ūkis ir verslas". Kampanijos tikslas - skatinti lietuvius gyventi sveikai ir per dieną suvalgyti bent penkis ES užaugintus šviežius vaisius ar daržoves.

Atgal