VALSTYBĖS LAIKRAŠTIS. ĮSTEIGĖ DR. J.BASANAVIČIUS 1917 M. VASARIO 28 D..

Kultūra

08.19. Liaudies kultūros lobių ieškantys...

Dr. Janina Morkūnienė

Lietuvos istorijos instituto Etnologijos ir antropologijos skyrius 2017 m. vasario 22 d. buvo surengęs prof. habil. dr. Irenos Reginos Merkienės seminarą tema „Lietuvos istorijos instituto lauko tyrimų kasdienybė XX  a. antrojoje pusėje (Lietuva, Baltarusija, Latvija, Lenkija).“ Jo metu buvo glaustai apžvelgtas  instituto vykdytų etnografinių lauko tyrimų organizavimas, tematika, darbo metodika, dalyvių profesinės veiklos ir buities sąlygos. Profesorė ekspedicijose dalyvavo nuo 1959 metų, taigi turėjo ką pasakyti.

Susitikimas ir pokalbis įvyko profesorei ką tik peržengus 80-ojo gimtadienio slenkstį. Savo kilme ji miestietė. Gimė Kaune, savanorio, 1919-1920 m. nepriklausomybės kovų dalyvio Vinco Tamošiūno šeimoje. Tačiau jos vaikystės  vasaros prabėgo mamos Uršulės Lažauskaitės tėviškėje Klangių kaime, prie Veliuonos, prie Nemuno  pas dėdę Petrą ir tetą  Liudoviką Jokubauskus. Tas glaudus ryšys su kaimu išliko ir vėliau,  turėjo įtakos renkantis etnologo  profesiją.

Baigusi 1960 metais Vilniaus  universitetą ir atėjusi dirbti į Lietuvos istorijos institutą, čia sparčiai brendo kaip mokslininkė – 1966 metais apgynė istorijos mokslų kandidato disertaciją, 1993 m. humanitarinių mokslų habilituoto daktaro disertaciją, 1995 m. tapo profesore, nes greta mokslinio tiriamojo darbo 1991 – 2006 m.  dėstė etnologiją Kauno Vytauto Didžiojo universitete. Ypač sėkmingi buvo 2006  metai. Tais metais ji buvo išrinkta Lietuvių katalikų mokslų akademijos akademike, o jos atlikti mokslo darbai įvertinti valstybine mokslo premija.

I. R. Merkienė su naščiais Lakajos kaime. Švenčionių rj. 1976 m. birželis.  J.Laniauskaitės–Morkūnienės  nuotr.

Sveikinimai po seminaro.  Andriaus Merkio nuotr.

Mokslo problemomis domisi iki pat šių dienų. Jos mokslinių tyrimų laukas platus: tai ir Lietuvos geografinis, etninis ir kultūrinis  tapatumas, etninės kultūros istorija, migracijos ir kultūros santykis, krikščionybės raiška kaimo kultūroje, etnologinių tyrimų metodika. Ta tematika parašė knygų, daugybę  mokslinių straipsnių, skaitė pranešimus daugelyje  mokslinių konferencijų Lietuvoje ir užsienyje.

Be mokslinio darbo I. R. Merkienė aktyviai reiškėsi ir meninėje saviveikloje: buvo Lietuvos mokslų akademijos folklorinio ansamblio pirmininkė, to paties ansamblio pirmojo koncertinių tautinių drabužių (su etnografinių regionų specifika) komplekto kūrėja. Drabužius tada siūdinosi patys ansambliečiai. Vėliau su Marija Miliuviene konsultavo Angelę Eleną Dauknienę kūrusią ansambliui naujus koncertinius drabužius.  I.R. Merkienė yra Lietuvos tautodailininkų sąjungos Vilniaus bendrijos garbės narė, popieriaus karpinių liaudies meistrė. Jos karpiniai buvo eksponuojami parodose Lietuvoje ir užsienyje. Penkerius metus (1992 – 1997 m.) I.R. Merkienė  vadovavo Lietuvos istorijos instituto Etnologijos skyriui. Ji buvo reikli vadovė ne tik skyriaus darbuotojams, bet ir savo doktorantams. Tuo metu buvo pradėta leisti „Lietuvos etnologijos“  knygų serija.  Jai teko būti šių leidinių redakcinės kolegijos pirmininke.

O ką besakyti apie habil. dr. I.R. Merkienės vadovaujamas etnografines ekspedicijas po Lietuvą, Lenkiją, Latviją, Baltarusiją! Iš jų parsivežta tūkstančiai aprašų, piešinių, brėžinių, nuotraukų!

Lietuvos istorijos instituto etnografinės ekspedicijos pradėtos vykdyti nuo 1951 metų. Ir tai, ką etnografai-etnologai surinko per XX a. antrąją pusę – XXI a. pirmojo dešimtmečio pradžią privalu itin saugoti! Tai etnografų-etnologų surinktas materialinės ir dvasinės kultūros „aukso lobis“ – didžiulis, neįkainojamas Lietuvos  istorijos instituto archyvo turtas, kurio vertė ilgainiui  vis didės. Juk vyresnieji ir jaunesnieji kolegos savo monografijoms ir straipsniams panaudojo tik dalelę savo surinktos medžiagos. Ateity etnologai naujai vertins ir nagrinės šį autentišką paveldą, kurs naujas kaimo kultūros koncepcijas, darys išvadas, pasinaudodami naujai  surastais senais archyviniais duomenimis. Iš paveldo visada yra ir bus ko mokytis!

Visos etnologų ekspedicijos nepamirštamos ir ypatingos. Šiame rašinyje norėčiau atkreipti dėmesį į  prof. Irenos Reginos Merkienės vadovautas ekspedicijas, vykusias   XX a. 8-9 dešimtmečiais. Jos buvo savitos, skyrėsi nuo kitų. Taupydama Lietuvos mokslų akademijos paskirtą benziną ir ekspedicijų dalyvių laiką, I. R. Merkienė su savo komanda niekada negrįždavo į tą pačią nakvynės vietą. Taip suplanuodavo kelionės maršrutą, kad visada važiuodavome pirmyn ir pirmyn. Todėl niekada  iš anksto nežinojome, kur gausime nakvynę. Pastarosios pradėdavome ieškoti vėlai, jau beveik temstant, kai  buvo nebegalima trukdyti žinių pateikėjų. Nakvodavome pradinėse mokyklose (jų tada kaime buvo daug), vidurinių mokyklų koridoriuose tarp kibirų ir bakelių su dažais ir glaistais (vasarą klasės buvo remontuojamos) arba klasėse tarp suolų, klojimų, daržinių  šalinėse ant šieno (tai  jau buvo gerai!). Tekdavo nakvoti ir lauke po atviru dangumi ant sudedamų lovelių, įlindus į miegmaišius. Vakarais virdavomės vakarienę, padainuodavome. Buvome jauni ir apyjauniai, linksmi, dirbom su entuziazmu. Norėjom kuo daugiau surasti senovinių rakandų, etnografinių daiktų, senus laikus prisimenančių žmonių (respondentų) ir užrašyti jų pasakojimus. Patogumų neurėjome, apie juos net negalvojome. Taip keliavome ne tik po Lietuvą, bet ir Baltarusiją (ten stengėmės lankytis lietuvių gyvenamose ar gyventose vietovėse ir aprašyti tenykščių žmonių buitį, rakandus, užrašyti praeities prisiminimus).

Mūsų ekspedicijų vadovė buvo labai rūpestinga. Ji pirmoji atsikeldavo, gamino sumuštinius, virė arbatą. Kartais nuo apsinuodijimų gydė mus visus ąžuoliukų žievelių nuovirais arba veždavo į ligoninę valyti (plauti) skrandžius... Teko gabenti į ligoninę  ir anuomet moksleivį, ekspedicijos dailininką Rimą Driežį (dabartinį Lėlės teatro muziejaus direktorių), kai jį ištiko apendicito priepuolis. Pačią Reginą taip pat reikėjo  vežti į ligoninę, nes, skubėdama sunešti daiktus į nakvynės vietą, giliai prasikirto antakį.

Visais ekspedicijų džiaugsmais ir nepatogumais su mumis, etnografais, dalinosi mūsų ištikimi talkininkai  jauni dailininkai ir architektai. Pabrėžiu i š t i k i m i, nes kai kurie jų (T. Jankauskaitė, M. Puzinaitė, R. Pilkaitė–Butrimienė, minėtas R. Driežis, K. Musteikis, A. Skarbaliūtė, J. Strašunskas, K. Aleknavičius, A. Preikša ir daugelis kitų metai iš metų važiuodavo su mumis  savo atostogų metu. Jie mėgo šį darbą, suprato, kaip svarbu išsaugoti paveldą ateities kartoms. Tuo pačiu jie sėmėsi žinių, brandino savo kūrybinio darbo idėjas. Jie dabar žinomi savo srities specialistai.

Ką mums, dalyviams, davė etnografinės ekspedicijos?

Visų pirma – mes sutikome ir pažinome  daug nuostabių žmonių, vyrų ir moterų, kurie buvo gimę dar XIX a. 8-to dešimtmečio viduryje ir kiek vėliau. Tai buvo ūkininkai, įvairių specialybių amatininkai: audėjai, mezgėjai, siuvėjai, medžio drožėjai, kalviai, račiai, rimoriai, odininkai, kailiadirbiai, klumpdirbiai, baldžiai, liaudies menininkai ir kt. Mes su jais kalbėjome apie paprastus dalykus – apie jų buities ir ūkio reikalus, apie jų amatus. Bet su kokia meile jie apie tai pasakojo ir rodė senus daiktus! Tai buvo jų ir jų tėvų, senelių gyvenimas. Jie bandė mums tą gyvenimą atskleisti kaip kas mokėjo. Mes likome be galo jiems dėkingi už suteiktas žinias, o jie mums dėkojo, kad juos aplankėme ir išklausėme. Žinių pateikėjai  pasijusdavo prisidėję prie paveldo išsaugojimo. Labai šiltai mus išlydėdavo, dažnai prieš tai pavaišinę ar net pavalgydinę.

Antra. Mes įvairiai fiksavome tai, ką pamatėme ir išgirdome Vieni užrašydavo pasakojimus pagal pateiktus klausimus ir nufotografuodavo objektus bei pačius žinių pateikėjus. Kiti – nupiešdavo ir nubraižydavo, padarydami etnografinių objektų projekcijas, įvairius tiems žmonėms brangius, kartais su meile saugomus ar net slepiamus skrynių dugne daiktus. Man yra parodę slepiamus, į maršką suvyniotus, šorus (išeiginius pakinktus), šalinėje šiene paslėptus važelius ar bričkas. Jutome žinių pateikėjų gerumą, taurumą ir supratingumą.

Trečia. Etnologai muziejams nurodė daugelį adresų su vertingais etnografiniais objektais, o muziejų darbuotojai juos parsivežė ir saugo fonduose arba pateikia ekspozicijose.

Ketvirta. Iš arti susipažinome su Lietuvos etniniu įvairumu, savitumu: žmonių gyvenimu, jų socialiniais skirtumais, gyvomis tarmėmis, kaimų ir gyvenviečių struktūra, architektūra, sodybų išdėstymu. Su dideliu susidomėjimu vaikščiojome po vienkiemius, po kupetinius ar gatvinius kaimus, grožėjomės vienoj gatvės pusėje išrikiuotais klojimais, kurių stogai siekė kone žemę, o kitoje gatvės pusėje tankiai sustatytomis kaimo gryčiomis, įvairių tipų tvartais su diendaržiais, įvairiais gyvulių šėrimo rykais. Ir visa tai etnologai ir dailininkai fiksavo, kartografavo tankiu tinklu, kad būtų galima nustatyti etnografinių realijų  paplitimo arealus.

Rytų Aukštaitijoje savo akimis matėme per gatvinį kaimą vakare piemens pargenamas karvių bandas. Įspūdis didžiulis: pasijutome lyg gyventume XIX amžiuje.

Penkta. Etnologo darbas suteikė galimybę tiesiogiai  pamatyti, pažinti Lietuvos regionų gamtos savitumą, įspūdingus jos gamtos ir istorijos paminklus.

Didelė etnologų laimė dirbti prasmingą darbą ir  kartu iš arti pažinti gimtąjį kraštą, jo žmones ir jų būtovę. Taigi visada malonu prisiminti etnografinių ekspedicijų dienas, praleistas kartu su prof. habil. dr.  Irena Regina Merkiene ir kitais kolegomis.

 

Atgal