VALSTYBĖS LAIKRAŠTIS. ĮSTEIGĖ DR. J.BASANAVIČIUS 1917 M. VASARIO 28 D.

Parodos

01 19. "Kauno ponios..." susiruošė į Žemaitiją

Kilnojamoji paroda "Kauno ponios ir ponai: XX a. 3-4 dešimtmečio stilius", kviečianti persikelti į tarpukarį ir pasižvalgyti, kaip ir kuo puošėsi to meto kauniečiai, nuo ateinančios savaitės iki vasario pabaigos viešės Kelmės Žemaitės viešojoje bibliotekoje.
Ekspozicija sudaryta iš Kauno miesto muziejaus fonduose saugomų fotografijų, aprangos detalių bei aksesuarų ir ano meto mados žurnalų puslapių, kuriuose matyti ne išskirtinės, garsios Kauno asmenybės, kurių tuometėje laikinojoje sostinėje buvo iš tiesų daug, bet ir eiliniai gyventojai.
Anot Kauno miesto muziejaus direktorės pavaduotojos Redos Žekienės, XX a. 3 ir 4 dešimtmečių fotografijose galima matyti, kuo lietuvių apranga buvo panaši ir kuo skyrėsi nuo pasaulio mados. Skirtumų mažai, nes Lietuvos žmonės orientavosi, kuo gyvena Europa, ir ja sekė.
"Kaunas tuo metu buvo vadinamas Mažuoju Paryžiumi (žinoma, ne tik dėl miestiečių aprangos, nors buvo kalbama, esą Kauno ponios išrankesnės negu Prancūzijoje). Klestėjo grožio pramonė, buvo organizuojami siuvimo kursai tiek pradedantiesiems, tiek profesionalams, miestietės naudojosi užsienietiškais mados žurnalais, taip pat ėjo ir lietuviški žurnalai su mados patarimais. Pavyzdžiui, žurnalo "Moteris ir pasaulis" kiekviename numeryje buvo rubrika Mada, kurioje ponia Elena Trejienė (populiaraus mados salono savininkė) žarstė patarimus damoms. Tiesa, nevengė jų ir pakritikuoti", - pasakojo muziejaus direktoriaus pavaduotoja.
Ji pacitavo ir keletą E. Trejienės pastebėjimų: "Net paprasčiausia paryžietė ar vienietė pasistengia, kad jos batukai, kojinės ir skrybėlaitė būtų be priekaištų. O pas mus dar daugybė moterų nežino, kad tai yra pati svarbiausia elegantiškumo sąlyga. Be to, pas mus labai bijoma spalvų, įvairumo. Pamėgstama kokia mados naujiena, ir ji įsivyrauja taip, kad moterys atrodo uniformuotos. Žinoma, tai galima pateisinti tuo, kad lietuvės negali taip dažnai rūbų keisti. Jos nori rūbą padėvėti ilgiau, dėl to jį siuva brangesnį. Antra vertus, ir mūsų klimatas nėra palankus visiems madų įnoriams. Taip, pavyzdžiui, mūsų ponios dar nesiryžta padėti kailių, tuo tarpu Paryžiuje jau seniai - nuo kovo pradžios ir dar anksčiau - vaikštoma gėlėtomis skrybėlaitėmis ir spalvotais kostiumukais. Be to, lietuvės elegancijai kartais kenkia jos figūra, neatitinkanti šių dienų reikalaujamos lieknos linijos. Ar tai nebus kalta tik mūsų virtuvė, gaminanti per gausius, per sunkius valgius?" - taip ponia E. Trejienė komentuoja mados naujienas žurnale "Moteris ir pasaulis" (1938 m., Nr. 4).
Parodos organizatorių teigimu, tarpukario Lietuvoje moteriškojo grožio samprata stipriai keitėsi net du kartus. Trečiajame dešimtmetyje moterys atsikratė puritoniškumo, reikalaujančio aklinai slėpti kūną. Sukuriamas stačiakampio siluetas: trumpas sijonas, vos dengiantis kelius, liemens linija akcentuojama ties klubais, ilgas kaklas ir maža galvutė, madinga trumpų tamsių plaukų šukuosena. Svarbia kostiumo detale tapo maža katiliuko formos kepuraitė.
Ketvirtajame dešimtmetyje atgimė moteriškumas, švelnumas. Moterys vėl tapo gundančios, paslaptingos. Atsirado daug grožio salonų, moterys garbanojosi plaukus karštais garais su kelis kilogramus sveriančiais švininiais "bigudi", darėsi manikiūrą. Grožis tapo savotiška prievole ir preke. Moterys labai norėjo būti gražios, o besikurianti grožio industrija palaikė tokį siekį.
"Vyrų mada, lyginant su moterų, buvo stebėtinai konservatyvi. Tarpukaryje iš esmės kito tik vyriško kostiumo detalės. Miesto vyras visuomet buvo apsirūpinęs lazdele, tai buvo privaloma kostiumo detalė. Lazdelė simbolizavo lietsargį, mat vyrų madoje buvo jaučiama stipri Londono įtaka. Prestižine apranga tapo karinė uniforma. Pokylių sezono metu dėvėti frakai ir smokingai. Vakarinės vyriškos aprangos akcentai turėjo būti cilindras (nors buvo mėgėjų šį etiketą pažeisti ir vietoje cilindro nešioti katiliuką) ir baltos pirštinės. Baltų pirštinių reikėdavo einant į pokylį, kuriame bus šokama, nes prakaituota ranka prisiliesti prie damos nugaros nevalia", - pristatydami parodą, atskleidė tarpukario madų detales ekspozicijos rengėjai.

Atgal