VALSTYBĖS LAIKRAŠTIS. ĮSTEIGĖ DR. J.BASANAVIČIUS 1917 M. VASARIO 28 D..

Sveikata

10 31. Girtavimas – klastingas tautos priešas

Vaclovas Volkus

Nors daug kas keitėsi ir keičiasi, bet amžina mūsų protėvių esamos gamtos ir žmogaus nenykstanti terpė, užpildanti svorio erdvę, iš kurios mes atėjome, augome ir esame kaip savita tauta su savo paveldu, papročiais, tradicijomis, dainomis ir kitomis saldaus midaus (gėrimas, darytas iš medaus) šventėmis. Tai liudija tautos išlikusi daina: „Pas tėvelį augau, saldų midų gėriau...“. Vėliau atsiranda iš grūdų gaminamas alus. Mūsų protėvių buities kultūroje nebuvo degtinės – stipraus alkoholio vartojimo kulto.

Drąsus Vyskupo Motiejaus Valančiaus iššūkis svetimiems valdant

Amžių bėgyje tautos gyvasties verpetuose, nutautėjusių dvarininkų, vėliau rusų carų užkariautojų priespaudos metais buvo persekiojamos tautos dvasinės vertybės su didžiarusišku šovinizmo siekiu – vienas caras, viena kalba, vienas tikėjimas. Šiems tikslams pasiekti visų niekadėjų priemonė buvo degtinė – pigus ir patikimas apynasris - valdyti ir naikinti tautinės saviraiškos būvį. Didėjančiais tempais buvo skatinamas bravorų kūrimas, o prie jų kūrėsi smuklės, karčiamos su atkeliavusiu „samagonu“ – namine degtine ir jos gaminimo tradicijomis.

Mažaraštis lietuviškas kaimas skurdo. Esant sunkioms darbo ir buities sąlygoms, trūkstant aukštesnės kultūros, vis didėjantis girtavimas daugiau išprususiems to meto katalikų dvasininkams kėlė susirūpinimą, pvz., 1857 m. Kauno gubernijoje. Tačiau panaši padėtis buvo ir kitose Rusijos imperijos gubernijose, iš 624 įmonių 453 buvo įmonės - bravorai. Valstybiniai mokesčiai už jų gaminamą produkciją sudarė pusę gubernijos biudžeto.

Esamą padėtį analizavęs Žemaitijos vyskupas Motiejus Valančius su savo vienminčiais, gelbėdamas skęstančią degtinės liūne tautą, laišku kreipėsi į vyskupijos parapijų klebonus, ragindamas pradėti blaivinti žmones, steigti prie parapijų blaivybės brolijas, iš tikinčiųjų imti įžadus negerti degtinės. Tais pačiais metais išspausdino Blaivybės brolijos nuostatus. Carinė gubernijos valdžia, bravorų dvarininkija nuostatus ignoravo, su nepasitenkinimu šnairavo į blaivybės aktyvistų veiklą. Gubernijos valdžios iždas neteko 3,73 milijonų aukso rublių, bravorų dvarininkai – ne mažiau tiek. Laimėjo paprastas kaimo žmogus, jo šeimos sveikata, dorovė.

Ne mažiau drąsus Ramūno Karbauskio iššūkis savai, savanaudei nomenklatūrai

Tada tautą gelbėjo katalikiška dvasininkija. Šiandien laisvoje, nepriklausomoje Lietuvoje susiklosčiusi dar baisesnė girtavimo padėtis ir su tuo susijusios skaudžios dvasinės ir materialinės pasekmės - tragiškos žmonių mirtys. Alkoholizmo įtakoje žmonės amoralėja, svetimėja, žiaurėja. Kiekvieną mielą dieną televizijos ekranuose matome, per radiją girdime, spaudoje skaitome žinias apie žmogžudystes, vagystes, prievartavimus, savižudybes. Tarpukario Lietuvoje savižudybių metinis vidurkis buvo 200. Dabar – penkis kartus daugiau, daugėja šeimų skyrybų (skiriasi kas antra šeima), autoįvykiuose žūsta žmonės, o aukštuose valdžios sluoksniuose – korupcija, savanaudiškumas, partijų ir atsakingų atstovų pažadų nevykdymas, amoralumas ir gobšumas.

Alkoholizmo įtakoje blogėja žmonių sveikata (ypač vaikų, šauktinių į privalomąją karo tarnybą). Prastėja kultūros renginių kokybė. Dalis visuomenės atsiduria alkoholizmo poveikio priklausomybėje, jaučiasi neramiai, gyvena nuolatinėje baimėje, kuri baigiasi pavojinga gyvybei psichozės būsena, vadinama baltąja karštlige, su haliucinacijomis, pavojingomis šalia esančiam žmogui. Galiausiai atsėlina mirtis.

Lietuvoje buvusios ir esamos valdžios, privedusios tautą prie dvasios ir fizinio nykimo, nenoriai kalba, kad, Pasaulinės sveikatos organizacijos duomenimis, Lietuva atsiduria trečioje vietoje pagal alkoholio suvartojimą ne tik Europoje. Kitų valstybių akimis, mes esame girtuoklių tauta.

Tautos degradacijos akivaizdoje šviesios, tautiškai nusiteikusios visuomenės nerimas galiausiai perauga į spaudimą. Seimas, kuriame dominuoja save taip pristatantys socialdemokratai, kaip rašė paskutinių dienų “Vakaro žinios”, “Apmokestins visus: ubagą ir oligarchą”, 2015 m. gegužės 21 d. priėmė Alkoholio įstatymo pakeitimus, kuriuose numatyta įgyvendinti valstybės mastu nuostatą, kad savivaldybių, visuomeninių organizacijų organizuojamuose renginiuose nebūtų prekiaujama alkoholiniais gėrimais, alkoholis nebūtų vartojamas, kad renginiai praeitų blaivioje aplinkoje, kad juose dalyvaujantys vaikai, jaunimas, matytų gražų suaugusiųjų pavyzdį. Remiantis šiuo įstatymu, savivaldybės gali jį papildyti, atsižvelgdamos į rajono specifikos ypatumus priimti įgyvendinamuosius teisės aktus.

Dauguma Seimo narių balsuojant už įstatymo pakeitimus vadovavosi tautos blaivinimo interesais – jų viršenybe prieš bet kokius asmeninius interesus. Mažumoje likę ignoravo svarstomo Alkoholio įstatymo pakeitimą. Įvairiais pretekstais jie pasisakė už alkoholinių gėrimų gamybą, nevaržomą vartojimą – gynė savo, alkoholio gamintojų ir prekiautojų interesus, suprantama, ne už gražias akis.

Vyskupo švietėjo Motiejaus Valančiaus pradėtas tautos blaivinimo darbas nedingo užmarštyje. Po trumpo kelių dešimtmečių nepriklausomo gyvenimo – karai, okupacijos, trėmimai, pokario ekonominė ir politinė suirutė, svetimųjų primestas gyvenimo būdas luošino tautą. Tomis sąlygomis apsisukęs istorijos ratas kelionėje su savo skauduliais neužtruko –pažadino kovą su jais. Motiejaus Valančiaus pasekėjas – vėl žemaitis, visuomenės veikėjas, kultūros – švietimo mecenatas žemdirbys Ramūnas Karbauskis. Tai šimtmečio, neeilinio žmogaus iniciatyva. Esant valdžios neveiklumui reikėjo kurti Blaivybės sąjūdį, pradėti konkretų darbą su tautos kultūrą žalojančiais įpročiais – girtavimu, narkomanija. Tai nebuvo eilinis iššūkis.

Ramūnas Karbauskis gerai žinomas ir gerbiamas žemaičiuose prie Šiaulių – Naisių kaime ir jo apylinkėse. Šis žmogus savo sumanymui realizuoti subūrė būrelį vienminčių, palaikant platesniam kaimo bendruomenės ratui. Nepagailėjo jis lėšų per keletą metų investuoti į kaimo infrastruktūrą, aplinkos tvarkymą. Šiandieną Naisių kaimas, jo aplinka su savo įrengimais, blaiviais kultūros renginiais tapo krašto mažąja kultūros sostine, į kurios organizuojamus festivalius, blaivybės renginius suvažiuoja žmonės iš visos Lietuvos, svečiai iš užsienio.

Juose duris atveria vietos vasaros teatro spektakliai, estradose skamba vietos lietuviškos dainos, muzikos garsai, lankosi bardų muzika. Kviečia supilta didinga Baltų arena, prie Alkos kalvelės Baltų dievų skulptūros, žolynų muziejus, žemaitukų – lietuvių mylimų arklių su uniformuotais raiteliais pasirodymai.

“Naisiai tapo vienu iš gražiausių, labiausiai lankomų Lietuvos miestelių. Jų aplinkoje auganti jaunoji karta nuolatinio dvasinio pavyzdžio tobulėjime”, - mąsto Naisių mokyklos direktorius V. Šimkus.

Braška Kėdainių atsipalaidavimo sindromas

Ilgai Kėdainiai buvo Darbo partijos įvairių švenčių. renginių įtakoje. Tai nepraeidavo be jų partijos įtakos ir ištikimų klerkų kontrolės. Tam ištikimai tarnavo jų užvaldytos propagandinės priemonės – vietinė televizija, vietinis laikraštis, Savivaldybės tarybos narių daugumos sprendimai, Kėdainiuose gyvenantys partijos lyderiai. Pagal jų programas praeidavo įvairūs susirinkimai, ypač Kėdainius garsinančios, triukšmingos, alkoholiu apsvaigusios ledų šventės, dar vadinamos atsipalaidavimo šventėmis. Juose pasirodydavo pakviesti iš Rusijos, putiniški, simpatizuojantys vietiniams atlikėjai. Garsiakalbiams plėšiant ausis, malūnsparnis paberdavo “ledų” žetonus. Paauglių, vaikų klyksmas susimaišydavo su keiksmažodžiais, pasistumdymai būdavo iki nokautų, sutemus vykdavo užpuldinėjimai iki sužalojimų, o tai užkraudavo gyventojams (neaplenkiant ir valytojų), tyrėjams, teismui papildomo darbo. Rytdienos rajono masinės informacijos priemonės džiūgavo. Vietinių ir kelių tūkstančių atvykusių “atsipalaidavimai” būdavo paįvairinami interviu su nuotraukomis. Kokios linksmos ir gražios tos ledų šventės.

Be pradžios nebūna pabaigos. Pabaiga atėjo su paskutiniais savivaldybės tarybos rinkimais.Taryboje dominavusi Darbo partija, iki tol buvusi su absoliučia balsų dauguma, patyrė pralaimėjimą. Prie valdžios vairo atėjo nauja taryba su meru Sauliumi Grinkevičiumi, nieko bendro neturinti su valdžioje buvusios partijos “kultūrine” veikla. Sekama Ramūno Karbauskio, Naisių blaivią Lietuvą puoselėjančios kultūrinės veiklos pavyzdžiu. Didelių pastangų dėka kėdainiečiams pirmas žingsnis pavyko. Miesto šventė praėjo blaiviai, be incidentų, kultūringoje aplinkoje, kurioje neliko vietos V. Uspaskicho gerbėjams, vaikus ir jaunimą žalojantiems pavyzdžiams.

Šiais metais “Švieskime vaikus” Labdaros ir paramos fondo steigėjai Ramūnas Karbauskis ir Andrius Mamontovas pradėjo kilnią misiją Lietuvos vaikus pradžiuginti vaikų bibliotekėlėmis, kuriose talpinsis 13 geriausiomis pripažintų 2014 metų vaikiškų knygų.

Kėdainių rajono savivaldybės taryba, remdama R. Karbauskio kultūringos, blaivios Lietuvos Naisių pavyzdį, pirmoji Lietuvoje Kėdainių arenoje uždraudė prekiauti alkoholiniais gėrimais. Kėdainių arenoje neblaivių nebus. Įeinant į ją ant krepšinio aikštės ir ant joje žaidžiančios komandos marškinėlių bus užrašyta “Už blaivią Lietuvą”. Pats R. Karbauskis išpirko rajono vaikams į Kėdainių “Nevėžio” krepšinio varžybas 500 abonementų,. rajono savivaldybė – dar 300. 800 vaikų geltonais autobusiukais atvežami į varžybas, gavo galimybę nemokamai jas stebėti, su pasididžiavimu sugiedoti prieš varžybas Lietuvos himną, sirgti už savo krašto komandą. Sunku sugalvoti geresnio tautinio – patriotinio (tą žodį ilgai vengė ištarti kai kurie rajono pedagogai) auklėjimo pavyzdį. Daugeliui vaikų tas himnas gali būti pirmasis, giedotas iš visos širdies.

Gėda Kėdainių Darbo partijos atstovams, buvusiems rajono taryboje, trims respublikos Seimo nariams, vienam EP nariui, kai kuriems net milijonieriams kurie nesirūpino nei visos tautos, nei rajono blaivybės reikalais. Vaikų, paauglių akivaizdoje buvo organizuojami masiniai “atsipalaidavimo” renginiai, pasigėrusių elgesys demoralizuodavo visuomenę. Šiandien rajonas vienas iš pirmųjų palaikė Šiaulius, kovojančius su aršiausiu tautos priešu – alkoholiu, kitais žalingais įpročiais.

Gėda Darbo partijos ruporui – vietinei televizijai, laikraščiui “Rinkos aikštė”, iki savivaldybės tarybos mero rinkimų piktais patyčių žodžiais bandžiusiems kompromituoti ateinančius į valdžią. O naujai valdžiai atėjus iš pastebėto degtuko blogio atsargesniais metodais bandoma priskaldyti vežimą malkų.

Atgal