VALSTYBĖS LAIKRAŠTIS. ĮSTEIGĖ DR. J.BASANAVIČIUS 1917 M. VASARIO 28 D.

Sveikata

04.09. Pavasaris - vitaminų trūkumo metas

Organizmui trūkstamų vitaminų pamėginkite gauti su pirmomis pavasarinėmis daržovėmis.

Salotos -mažina nuovargį, saugo nuo vidurių užkietėjimo. Vertinamos dėl dietinių savybių, jų valgant gerėja virškinimas, stiprėja kraujagyslių sienelės, kraujyje mažėja cholesterolio, gerėja kraujotaka, šlapimo išsiskyrimas.

Rūgštynės -ypač vertingos ankstyvą pavasarį, kol jose dar nedaug oksalo rūgšties ir labai daug vitaminų C, B, PP bei kalio ir karoteno, kurių pavasarį labiausiai trūksta.

Daiginti kviečiai -įvairių vitaminų bei mikroelemento cinko, kurio reikia odai, plaukams ir nagams, šaltinis.

Dilgėlės -slopina uždegimų procesus, tinka sąnarių, odos ligoms, mažakraujystei gydyti, stiprina plaukus ir dantenas. Lapuose yra anglia­vandenių, baltymų, riebalinio ir eterinio aliejaus, vitaminų C, K, B2 ir B3, fermentų, daug chlorofilo, karotino, mineralinių medžiagų.

Jei tinkamai maitindamiesi vis tiek jaučiate vitaminų stygių, pasitarę su gydytoju, pamėginkite vartoti vaistinėse parduodamų vitaminų.

Ankstyvųjų daržovių - su saiku

Raginimas valgyti kuo daugiau daržovių netinka, kai kalbama apie ankstyvąsias šiltnamiuose augintas daržoves. Jos yra ne visavertis maistas, o tik priedas, padedantis paįvairinti per žiemą pabodusį valgiaraštį.

Šiltnamiuose daržovės auginamos aplenkiant jų tikrąjį vegetacijos laiką. Jos ne tik turi mažiau vitaminų, mineralinių medžiagų, bet gali būti net kenksmingos sveikatai. Mineralinės medžiagos, kuriomis gausiai tręšiamas šiltnamių gruntas, dažniausiai pernelyg užteršia augalą.

Apsinuodijimo cheminių medžiagų likučiais požymiai gali išryškėti vos tik suvalgius daržovių - taip dažniausiai atsitinka mažiems vaikams: juos išberia, jie viduriuoja, kartais net vemia.

Ne mažiau pavojingas nepastebimas ir ilgalaikis chemikalų poveikis. Tyrimai parodė, kad šiltnamiuose užaugintose salotose, ridikėliuose, agurkuose, pomidoruose lieka daug azoto junginių - nitratų, kuriuos organizmas paverčia nitritais - vėžį sukeliančia medžiaga. Panašiai veikia ir augalų apsaugos priemonės, kuriomis purškiamos šiltnaminės daržovės. Be to, mineralinėmis trąšomis tręštose daržovėse lieka kadmio - sunkiojo metalo, kenkiančio inkstams ir kaulams.

Naudingiausi maisto produktai vaikams

Norite, kad jūsų vaikutis būtų mažasis genijus, puikiai išmanytų matematiką ir fiziką? Susirūpinkite vaiko mityba. Ji turi būti visavertė ir tinkamai parinkta.

Naudingiausių maisto produktų sąrašas:

Lašiša ir kitos jūrų žuvys.Nesočiosios riebiosios rūgštys omega-3, vitaminai A, D, E, magnis, geležis, fosforas puikiai veikia vaikų smegenų vystymąsi. Žuvys gerina pasaulio pažinimą.

Mėlynės.Vasarą jų turėtumėte valgyti kiekvieną dieną. Jose esantys vitaminai C, Bi, B2, PP greitai prasiskverbia į vaiko organizmą. Mėlynės stiprina akių tinklainę ir atmintį.

Kartusis šokoladas.Tinkamas ir naudingas šokoladas yra tas, kuriame kakavos yra ne mažiau kaip 75 proc. Jame nėra nereikalingo saldumo. Kartusis šokoladas - tik į naudą.

Riešutai.Turėtumėte leisti vaikams valgyti kuo daugiau graikinių riešutų, nes jie gerina smegenų veiklą. Rinkitės visus, išskyrus žemės riešutus, nes juose per daug riebalų. Migdolai ramina vaiko nervų

Įdomybės apie cinamoną

Įrodyta, kad cinamonas padeda reguliuoti cukraus kiekį kraujyje. Žmonės, sergantys diabetu, gali per dieną drąsiai suvartoti pusę šaukštelio cinamono. Šis prieskonis yra puiki cholesterolio prevencija, o valgomas su medumi efektyviai stiprina kraujagyslių sieneles, jas daro elastingesnes.

Cinamonas gali padėti žmonėms, turintiems virškinimo bėdų, ypač kai pilve kaupiasi dujos. Šis prieskonis turi antibakterinių savybių, todėl sureguliuoja virškinimo mikroflorą. Tyrimais įrodyta, kad cinamonas — labai veiksminga salmoneliozės prevencijos priemonė; jei imuninė sistema stipri, jis pajėgus apsaugoti nuo šios ligos.

Dėl tų pačių antibakterinių savybių cinamonas labai naudingas dantims ir dantenoms. Keli lašeliai cinamono aliejaus, užlašinti ant dantų pastos ar įlašinti į burnos skalavimo skystį, padės ilgiau išsaugoti burnos gaivą.

Moksliniai tyrimai įrodė, kad žmonės, vartojantys daugiau cinamono, yra budresni, lengviau susikaupia, sukoncentruoja dėmesį ir turi geresnę atmintį.

Cinamonas turi cheminių medžiagų, veikiančių panašiai kaip laimės hormonai endorfinai, todėl dažnai valgantieji cinamono yra geresnės nuotaikos, žvalesni ir linksmesni.

Natūralūs antibiotikai

Propolį vertėtų prisiminti, jei sergate angina. Jo veiksmingumas sergant peršalimo ligomis moksliškai įrodytas dar 1989 m. Dėl daugybės virusus ir bakterijas naikinančių antioksidantų propolis efektyviai neutralizuoja peršalimo simptomus, tad jei gerklės purškalo sudėtyje yra propolio, neabejokite - tikrai padės.

Arbatmedžio aliejus veiksmingas gydant daugelį ligų - dažniausiai gerklės, ausų skausmus, sinusitą. Įlašinkite jo 3-4 lašelius į arbatinį šaukštelį medaus ir sunaudokite per tris kartus. Kartokite, kol pasveiksite.

Kodėl sveika valgyti česnakų? Naujausių tyrimų duomenimis, česnakas pajėgus susidoroti su 60 rūšių grybeliais ir 20 tipų bakterijomis (tarp jų ir neįveikiamasis auksinis stafilokokas bei pneumo- kokas). Pakanka vos poros skiltelių per dieną, kad išliktumėte sveiki. Jeigu jau sergate, galite dozę

padvigubinti.

Obuolių actas naudojamas esant padidėjusiam kraujospūdžiui, ausies skausmui, osteoporozei. Jo rūgštis veiksminga net kovojant su stafilokoku ir streptokoku. Obuolių actu, jį atskiedę šiltu vandeniu santykiu 1:1, du ar tris kartus per dieną praplaukite skaudamą ausį (tačiau tegul ją pirma apžiūri gydytojas - skausmas gali būti ir meningito požymis, tokiu atveju užsiimti savigyda griežtai draudžiama).

Pankolis - vietoj daugybės vaistų

Tai ne itin gerai žinomas augalas, atkeliavęs iš Viduržemio jūros regiono. Vartojamas kaip prieskonis ir naudingosiomis savybėmis prilygsta vaistažolėms. Švieži pankoliai turi daug vertingų maistinių medžiagų, juose gausu vitamino C, folio rūgšties, karotinoidų, geležies, kalio bei kalcio. Pankolio sėklos gausios baltymų, cinko, magnio, natrio, B grupės vitaminų.

Pankolis lengvina virškinimą, mažina vidurių pūtimą. Jis itin naudingas žmonėms, sergantiems tokiomis ligomis kaip gastritas, skandžio opaligė, akmenligė, kitomis virškinimo trakto ligomis, taip pat esant virškinimo sutrikimų.

Pankolis malšina gerklės skausmą, naikina bakterijas. Jis gali būti naudojamas kaip pagalbinė priemonė gripui gydyti, imunitetui stiprinti.

Malonaus aromato ir švelnaus skonio pankolis teigiamai veikia nervų sistemą, pasižymi raminamosiomis savybėmis, padeda mažinti nemigos simptomus, nerimą, įtampą. Pankolio arbata su pienu ir ciberžole ar kalendra ramina ir maitina smegenų ląsteles.

Besilaukiančioms moterims pankolio reikia vartoti atsargiai, tačiau maitinančioms jis itin rekomenduojamas, nes skatina laktacijos procesą.

Vitaminas A

Šaltiniai.Vitamino A gausu gyvulinės kilmės maisto produktuose, ypač daug žuvų taukuose, svieste, kiaušinio trynyje, menkės kepenėlėse, jautienos kepenyse, piene, grietinėlėje, grietinėje, fermentiniame sūryje, o beta karoteno (augalų pigmento, iš kurio gaminasi vitaminas A) - morkose, moliūguose, pomidoruose, kopūstuose ir kitose žaliose daržovėse.

Poveikis organizmui.Efektyviausias iš A vitaminų - retinolis - padeda akies tinklainei skirti šviesą, tamsą ir spalvas. Be vitamino A nesusidarytų naujos odos ląstelės, jis palaiko normalią odos ir gleivinės būklę. Vitaminas A būtinas normaliam kaulų ir dantų formavimuisi, normaliam augimui. Jis padeda greičiau gyti žaizdoms. Jei oda sausa ir turite spuogų, naudokite kremą su vitaminu A; jis taip pat apsaugos odą nuo raukšlių ir žalingo aplinkos poveikio.

Poreikis.Kasdien organizmui reikia vidutiniškai 800 mikrogramų retinolio ekvivalentų (1 mikrogramas retinolio ekvivalento lygus 1 mikrogramui retinolio arba 6 mikrogramams beta karoteno). Venkite perdozuoti vitamino A, ypač nuo to saugokite vaikus - gali atsirasti hipervitaminozė.

Svarbu!Vitaminas A pasisavinamas su riebalais.

Saugokite ausis

Turbūt nerasime žmogaus, nežinančio, kas yra ausų skausmas. Kad ausyje prasidėjo uždegimas, praneša stiprus, tvinksintis skausmas. Vėliau gali net susilpnėti klausa, pakilti temperatūra, skaudama ausis imti šlapiuoti.

Ausų uždegimas dažniausiai prasideda netikėtai, vėlai vakare arba naktį, kai artimiausia vaistinė seniai uždaryta. Gelbėtis tenka namų priemonėmis.

Štai keletas receptų.

* Nuluptą svogūną įvyniokite į skudurėlį ir keletą minučių pamirkykite karštame vandenyje. Šiltą svogūną pridėkite prie skaudamos ausies, o g

*1-2 česnakų galvutes smulkiai supjaustykite, suberkite į stiklinį indą ir nuolat maišydami užpilkite 3/4 stiklinės gryno alyvuogių aliejaus. Indą sandariai uždenkite ir 10 dienų palaikykite saulėtoje vietoje. 2-3 kartus per dieną gerai suplakite. Antpilą perkoškite, įlašinkite 2-3 lašus eukaliptų aliejaus arba glicerino, supilkite į tamsaus stiklo butelį ir laikykite šaldytuve. Tinka naudoti ir vaikams, ir suaugusiesiems.

Jei skauda ausį, smulkiai sutarkuokite 100 g raudonųjų burokėlių, užpilkite 200 g vandens, įdėkite valgomąjį šaukštą medaus, uždenkite ir pavirinkite 15 min. Gautame nuovire pamirkykite vatos tamponą ir uždėkite aplink skaudamą ausį.

* Valgomąjį šaukštą kadagio uogų užplikykite stikline karšto vandens ir pavirkite 5 min. ant silpnos ugnies. Palaikykite 2 val., perkoškite. Į abi ausis įkiškite antpile sumirkytus ir nuspaustus vatos gumuliukus, palaikykite 20-30 minučių. Antpilas malšina skausmą ir gelbsti nuo uždegimo.

Smulkiai papjaustykite česnako, susukite jį su vata į mažą kamštelį ir įkiškite į skaudamą ausį. Atsigulkite į lovą ir apsiriškite ausį storu vilnoniu šaliku.

Galvą apvyniokite šiltu šaliku.

* Sutarkuokite svogūno galvutę ir išspauskite sultis, įpilkite šaukštą sėmenų aliejaus arba įdėkite šaukštą sviesto, išmaišykite. Tyrėje pamirkykite gabalėlį marlės, nuspauskite, įkiškite į ausį ir palaikykite 6-7 minutes. Procedūrą kartokite 2-3 kartus per dieną.

 

Parengė Birutė Silevičienė

Atgal