VALSTYBĖS LAIKRAŠTIS. ĮSTEIGĖ DR. J.BASANAVIČIUS 1917 M. VASARIO 28 D..

Tautos mokykla

11 09. Kas LLRA vadams ir lenkų kunigams yra tėvynė?..

Dr. Algimantas Liekis

Nemažai kas iš lietuvių patriotų bauginasi, kad tiek daug Lietuvos  lenkų, jų partijos – LLRA (Lietuvos lenkų rinkiminė akcija) atstovų pateko į Lietuvos Respublikos Seimą. Tokia pergalė buvo netikėta ir patiems laimėtojams. Lapkričio 1 d. jie savo internetiniame puslapyje AWPL (Akcija Wyborcza Poloko‘v na Litowie), straipsnyje „Istorinė LLRA sėkmė“, rašo: „... Lietuva tai vienintelė valstybė, kurioje lenkai (išskyrus Lenkiją) realiai įtakoja valdžią. LLRA turi savo atstovus Seime ir Europos parlamente  (susimąstykite, ne Lietuvos, bet LLRA – A.L.). Taip pat nemažai LLRA atstovų yra valdybose ar koalicijose savivaldybėse.

Valdemaro Tomaševskio vadovaujama LLRA pasiekė persilaužimą Lietuvos politikoje...“.

Kai kas tą lenkų pergalę aiškina lietuvių baudžiauniška prigimtimi ir polinkiu  

padlaižiauti svetimšaliams, nevertinimu savo Tautos ir jos nepriklausomo valstybingumo. Jį  ir tolimi protėviai buvo praradę  ne dėl pralaimėjimų mūšių laukuose, o dėl abejingumo savo Valstybei, nevertinimo savo Tautos (atėjūnų lenkų partijos atstovai į Seimą  išrinkti, o pačių lietuvių – tautininkų nė vieno). Bet gal Aukščiausiasis ta pergale buvusiems okupantams lenkams (drauge su rusais) pasiuntė jų patikrinimui, ar jau atsisakė agresyvių užmačių, ar LLRA atstovai iš tikro jau yra tikrais katalikais, kaip vaizduoja, kaip vaizdavo  visą priešrinkiminį laiką?

             Gaila,  kad  nė vienoje TV, radijo laidoje, nė viename laikraštyje ar žurnale nebuvo iš lietuvių Tautos ir nepriklausomos Lietuvos pozicijų panagrinėti rinkimų rezultatai, lenkų tikslai ir jų  pergalės priežastys. Gal   specialiai  žurnalistų, politologų ir pačių politikų  pastangos  buvo nukreiptos tik diskusijoms   mažareikšmiais klausimais, kad būtų neprisimenami svarbiausi, kaip ir po Pirmojo pasaulinio kad karo buvo įsileista į  diskusijas dėl tariamai „Vilniaus klausimo“ (vietoje išvijus okupantus lenkus) ir dėl to, dėl Vilniaus, lietuvių  buvo pasiduota lenkų įtakai ir nutylėta apie  J.Pilsudskio gaujų taip pat  okupuotas ir aneksuotas pietines Sūduvos – Jotvingių, taip pat nuo amžių, kaip ir Vilniaus ir jo krašto  lietuvių etnines žemes.

 LLRA,  kaip politinė partija –   bene vienintelė tokia  nacionalinė (nacionalistinė?) partija Europos demokratinėse   valstybėse.  Tik  Italijos  ir Vokietijos  fašistai vadindavosi „italų“, „vokiečių“ partijomis. Šiaip  nešovinistinių  tautų žmonės kitose valstybėse, jei buriasi, tai į  kultūrines, mokslo ar panašias  draugijas bei sąjungas. Tiesa,  LLRA programiniuose dokumentuose nerasime  tiesioginio tautinės ar rasinės neapykantos kurstymo,  kvietimų nuversti esamą valdžią, pasikėsinti į valstybės nepriklausomybę ar pan. Bet nepasisekė aptikti ir  kad tas sambūris  skatintų stiprinti Lietuvos nepriklausomybę, Lietuvos valstybės pažangą. Tik  lyg  dangstantis tariamai  demokratijos, tautinių mažumų interesų gynimo vėliavomis, reikalaujama vis didesnių ir didesnių teisių    lenkų mažumai,  vis mažesnio Lietuvos valstybės kišimosi į jų savivaldos reikalus, aišku, tik tam, kad nemažai kieno nuomone jie, lenkai, galėtų netrukdomai  vykdyti ne tik ūkinę, bet ir švietimo politiką, paversti pirmiausia Lietuvos Rytus savo,  lenkų,   karalija.

 Iš tikro, ir savo priešrinkiminėse kalbose LLRA vadas V. Tomaševskis žadėjo šio krašto žmonėms: „Artimiausiu laiku dviejų ar trijų  kalbų vartojimas atskirose vietovėse taps norma...“ (AWPL psl.). Žadėjo, nors  LR Konstitucijoje  ir pabrėžta,   kad Lietuvoje valstybinė kalba yra tik lietuvių.       

                       AWPL internetiniuose puslapiuose rašoma ir  kaip lenkų  „tautinės mažumos“ atstovas ir  LR Seimo narys, Šalčininkų LLRA skyriaus pirmininkas Leonardas Talmantas lenkų konferencijoje gyręsis: „...Mūsų, Šalčininkų rajonas, savivaldybė pelnė net Europos komisijos diplomą už ryšių ir kontaktų su kitomis Europos Sąjungos valstybėmis vystymą ...“. Bet tarpvalstybinius ryšius gal užmegzti tik valstybių vyriausybės. O gal jau Šalininkų – Vilniaus rajonai valdomi lenkų vadų jau kaip atskiros valstybės? Patirtį lyg turi. Dar 1989 – 1991 m. tų rajonų viršininkai – lenkai komunistai, mėgino     užgrobti šį kraštą  lietuvių  kovų   dėl Kovo 11 – osios Akto – Nepriklausomos Lietuvos atkūrimo, metu, jie  vedė ir slaptas derybas su Lenkijos, su Kremliaus ir Baltarusijos komisarais, dėl  krašto autonomijos, o jei jie tam nepritartų, tai bent prijungtų prie to metu dar gyvavusios SSRS, prie sovietinės  Baltarusijos.

 Bet juk dabartiniai to krašto lenkų politikai jau lyg ir ne bolševikai. Tad  ir skelbta  informacija apie Šalčininkų, Vilniaus rajonų „tarpvalstybinius santykius“ tikriausiai  klaidinga. Nors įtarimus kelia, ypač prisiminus praeitį, apie to krašto lenkų ir sulenkėjusiųjų  šlykštų šovinizmą, ypač jų santykiuose su  lietuviais, apie priešingumą mūsų Tautos valstybingumo atkūrimui.  Kaip pavyzdys,   1917 m. rugsėjo mėnesį Lietuvių konferencija Vilniuje. Lenkams joje buvo pasiūlyta įsijungti į sudarytosios Lietuvos Valstybės Tarybos sudėtį, bet jie  griežtai atsisakė; Lenkija buvo vienintelė Europoje, kuri taip iki Antrojo pasaulinio karo   nepripažino  ir nepriklausomos Lietuvos valstybės de jure,  ir visą laiką siekė tik ją pasmaugti, okupuoti ir aneksuoti.

   Tačiau, nepaisant, kad Lenkija buvo nuožmiausia nepriklausomos Lietuvos priešė, kad ji  buvo okupavusi  sostinę Vilnių ir jo  kraštą, kad  jame (o taip pat lietuvių Sūduvių – Jotvingių kraštuose) vykdė pačią niekšingiausią  lietuvybės naikinimo politiką,  bet kai Lenkiją užpuolė nacių Vokietija, o netrukus ir SSRS, Lietuva priglaudė  tūkstančius ir lenkų kariškių - pabėgėlių, buvusių net senojo Vilniaus ir jo krašto okupantų, atbėgusių gelbstintis nuo vokiečių ir rusų į dar nepriklausomą Lietuvą. Tad ir tada daug kas stebėjosi  Lietuva, kad ji nepasinaudojo proga ir neprisidėjo prie vokiečių,  rusų, kad išvaduotų Vilnių ir jo kraštą nuo okupantų lenkų. Matyti, atsiliepė ta daugelį šimtmečių gyvenimo greta, vienoje valstybėje, kaimynystės  atmintis, o gal ir dėl kokio tai lietuvyje pasikeitusio  geno, skatinančio jo, nors taip engto  ir apgaudinėjamo  pagarbą ir nuolankumą lenkui ar kitam atėjūnui ponui, klebonui . Kai kas sako, kad   lietuvį  vergiškam nuolankumui skatina  per daugelį amžių susiformavęs kažkoks tai  genas.   Nes kaip kitaip paaiškinti, kad mūsų Tauta, per tokias kančias vėl išsikovojus Laisvę, atkūrusi savo Nepriklausomą valstybę, nekreipia  dėmesio į tai, kad  Vilniaus, Šalčininkų rajonuose tebeparaduoja  nusikaltėliška   Armija Krajova,  kad leidžiama lenkų šovinistams  švaistytis su svetimos valstybės – Lenkijos vėliavomis ir pan.

                      Bet iš tikro daugelis lenkų dėl to ir nekalti. Daugelį metų jie   klaidinti, aiškinant, kad  jų  tame  krašte, Rytų Lietuvoje  nuo amžių gyventa, kad jie ne atėjūnai. Aiškinta, nors istoriniai dokumentai ir liudija, kad tik nuo pražūtingosios Lietuvai  Liublino unijos (1569 m.) lenkams pradėta leisti apsigyventi  Lietuvoje ir jie pirmiausia ėmė kurtis aplink sostinę Vilnių, o taip pat kitose lietuvių žemėse, pirmiausia Sūduvos – Jotvingių  (dabartiniuose Suvalkų, Augustavo, Seinų, Balstogės ir kituose rajonuose), kur jau buvo daug  parapijų  ir vienuolynų  valdomų  lenkų kunigų ir vienuolių; trumparegiai Lietuvos valdantieji   atsibastėliams lenkų kunigams, vienuoliams  daug kur patikėjo rūpintis ne tik bažnyčių, bet ir mokyklų, net Vilniaus universiteto  reikalais.  Dėl to, kad lenkai buvo pavertę katalikybę kaip savo tautos religija, sutapatinę ją su lenkiškumu, Lietuvoje bene vienintelėje  Europoje,  katalikybė ir buvo tapusi kaip tautinio smaugimo, atminties juodinimo priemonė; buvo kartojama ir tebekartojama,  kad  tik po Lietuvos Didžiojo kunigaikščio  Jogailos apvesdinimo su Lenkijos karalaite Jadze, tik Lenkijos dėka Lietuva sueuropėjo. Teigta ir teigiama nepaisant, kad  tų vedybų metu  per 70 proc. Lietuvos valstybės žmonių (pirmiausia slaviškosiose - Gudijos, Ukrainos, Rusijos žemėse) dar nuo X a. jau buvo apsikrikštiję, o karaliaus Mindaugo laikais – XIII a. vidury buvo ir daug priėmusių katalikybę, kaip ir pats karalius. Tačiau naujas apkrikštijimas, kaip ir kalavijuočių – kryžiuočių   karai prieš  Lietuvos valstybę vykdyti, kad  pirmiausia Vatikano valdžion  sugrąžinus  rytų slavus , pripažinusių  vadinamąją Rytų krikščionybę (stačiatikybę) žemes, kurių didžioji dalis tuomet kaip tik priklausė Lietuvos valstybei. Bet neįveikdami Lietuvos  kardu  ir sugalvojo Jogailai pakišti minėtąją  Jadzę su  priedu Lenkijos karūna,  leidžiant Jogailai ir jo palikuonims karaliauti, nors ir toliau tikrąją  valdžią  palikus  lenkų ponų   ir katalikų bažnyčios hierarchų rankose; prisidengiant  katalikybės stiprinimu į Lietuvą ir   skverbėsi  lenkai su savo kalba, kultūra, persekiojo  lietuvius,  skelbdami, kad  visa kas lietuviška -  pagoniška.

Kituose kraštuose  katalikybės misionieriai stengdavosi Kristaus mokslą skelbti vietinių tautų kalbomis, tuo  tarpu lenkai  Lietuvoje, saugomi ir ginami pačių Lenkijos karalių  ir ponų,  Lietuvos didžiųjų  kunigaikščių vertė lietuvius išmokti  tų misionierių kalbą – lenkų, suplakant į vieną lenkiškumą ir katalikybę, o  Lietuvos ir Lenkijos sąjungą suprantant tik kaip  kaip Lietuvos sulenkinimą. Dėl to ir katalikybė, jei į kitus kraštus atėjo kaip vargšų religija, į Lietuvą – kaip ponų, feodalų. Lenkų kunigai ir vienuoliai  tapo pirmaisiais lietuvybės smaugėjais, dėl ko po keletos amžių  ir buvusi daug galingesnė  už Lenkija  Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė, stiprėjant joje gudriųjų lenkų hierarchų valdomai katalikybei,  pamažu  prarado savarankiškumą, tapo  tik Lenkijos  provincija, o lietuvių tauta atsidūrė ant pražūties slenksčio, likdama  beteise  savo pačios sukurtoje valstybėje. 

 Žinoma, tai gerokai supaprastinta istorinės raidos schema, nors bent iš dalies ir ji paaiškina, kodėl katalikų Bažnyčia Lenkijoje  buvo  tautinė, lenkų ir Lenkijos valstybės interesų gynėja,  o Lietuvoje, ypač  jos rytiniuose rajonuose, kur buvo daug įsikūrusių lenkų ar sulenkėjusių feodalų,   tapo  lietuviškumo smaugėja ir tų feodalų interesų gynėja. Dėl to, kad  Lietuvos valdantieji įsileido svetimšalius lenkus kunigais ir vienuoliais, brukančiais tik lenkišką kalbą ir steigiančius savus dvarus,  daug kur, ypač Žemaitijoje  ir priešintasi tam. Bet ne katalikybei, ne Kristaus mokslui (nežinoma  ir nė vieno katalikybės misionieriaus, kurį lietuviai būtų nužudę, kuris dėl katalikybės gynimo Lietuvoje būtų pelnęs kankinio vainiką) , kurį  lietuviai,  kaip sakyta,  žinojo jau  daugiau kaip prieš  300 metų dar prieš   Jadzei ir Jogailai  sueinant į krūvą.

 Lietuvių Tautos visa nelaimė buvo, kad teisę atlikti jos  formalųjį  katalikiškąjį apkrikštyjimą buvo pavesta  lenkų hierarchams, jų kunigams, kurių dauguma tuomet  suvokė katalikų Bažnyčią tik kaip jų, lenkų tautos, kaip priemonę stiprinti Lenkijos valstybę, pajungiant jos interesams Lietuvą. Todėl daug kam iš lietuvių    praeities prisiminimai ir sukelia abejones  dėl dabartinių lenkų politikų doros, teisingumo ir su įtarumu žiūrima  į daugelio jų  keliaklupščiavimą bažnyčiose,   dangstymasi   kunigų, vienuolių ar net vyskupų  palaiminimais.  Štai kad ir minėtoji pergalingoji LLRA, jos  vadas  V. Tomaševskis visą` laiką ir prieš šiuos rinkimus į Lietuvos Seimą, elgėsi  ir šnekėjo  lyg  pretenduotų ne į vietą Seime, o  į naują lenkų  palaimintojo   ar šventojo   lietuviams vardus (kol kas popiežiai palaimintaisiais ar šventaisiais Lietuvai  paskelbti  tik lenkams ir Lenkijai nusipelnę, tik Lietuvos prijungimo prie  Lenkijos šalininkai).

         Kaip  skelbia savo portale minėtasis AWPL, tas Tomaševskis savo priešrinkiminėje lenkų konferencijoje kalbėjo, kad, girdi, didžiausias jo ir bendražygių pasiekimas, kad Vilniaus ir Šalčininkų rajonuose buvo padarytas „Kristaus  intronizacijos aktas...“.  Gal iš tikro tai būtų buvę svarbu prieš tūkstantmetį. Bet ne.  Lenkai  politikai   ir mūsų laikais nori įrodyti , jog tik jie  esą  „tikri“ katalikai. Tad ir  Tomaševskis toliau teigia: „ Už mūsų laimėjimus esame dėkingi visų pirma Dievo Palaimai, kitaip visa to negalime paaiškinti...“. Beje, lenkų valdoma Vilniaus rajono savivaldybė ir jos vadė Marija Rekst, kad rajono valdžią perleidžia Kristui karaliui (įvykdė intronizacija), dalyvaujant šv.šv.Petro ir Povilo bažnyčios kunigui Tadeušui Jasinskiui, paskelbė dar 2009 m. birželio 12d. Tą dieną gal irgi, kaip šnekėjo aštrialiežuviai,   pretendentė į šventąsias merė Marija Rekst  pasirašė įsakymą „Dėl Kristaus karaliaus intronizacijos akto Vilniaus rajone“. Kitaip sakant  Rekst paskelbė Vilniaus rajoną karalyste . Merė tada sakė, kad Vilniaus krašto lenkams pasiskelbti karaliumi Jėzų Kristų paskatinę net Lietuvos katalikų Bažnyčios hierarchai. Jie sakę, kad Jėzus Kristus visada buvęs “Lenkų širdžių Karaliumi...“. Kitaip sakant, kad lenkai    persekiojo, naikino  lietuvybę, tokia buvusi ir  Karaliaus Kristaus valia. Tiesa,   ir kryžiuočių ordos veržėsi į Lietuvą, ir žudė lietuvius su Kristaus, Marijos vardais, net iš anksto  prieš žygius    gaudami  iš popiežių ir   visų būsimų  nuodėmių atleidimą. Bet šiandieną kiti laikai. Tik ne  lenkams davatkas vaidinatiems. Jie džiaugėsi ir džiaugiasi, kad paskelbdami  Vilniaus ir Šalčininkų rajonus Kristaus karalyste, apstūmę net savo tautiečius pačioje Lenkijoje: ten  tai padaryti mėginta  2006 m. , bet   Seimas griežtai  atmetė tą projektą  ( nebuvo įvykdyta Lenkijos intronizacijos), motyvuojant,  kad tokie aktai būdingi tik praėjusių amžių Afrikos ar Amazonė džiunglių pagoniškom tautoms, fanatinėm sektom.  

Žinoma, LLRA vado, merės  Rekst, Tomaševskio, kaip ir kitų lenkų vadų ir jų komandų teisė  tikėti tuo kuo nori, melstis  tam, kam nori. Tačiau šiuo atveju labai jau rėžia akį minėtų lenkų akiplėšiškumas, siekiant savų tikslų, pridengti juos tariamai   Aukščiausiojo valia, savų kunigų palaiminimais.  

Liūdna, kad Rytų Lietuvoje  lenkai kunigai vis dar tebelaiko  bažnyčias savo,  lenkiškojo šovinizmo agitacijos klubais, taip,  kaip buvo  Lenkijos ponų,   diktatoriaus J.Pilsudskio viešpatavimo  laikais;  kaip buvo taip ir liko lenkų bažnyčios  savotiškas šovinistų „rejkomais“ ir „gorkomais“, kaip melstasi ir giedota, kad „Marija – Lenkijos karalienė“, kad  ir pats Dievas yra tik lenkų tautos globėjas, kad  tik lenkiškumas – dorybė,  taip ir tebegirdima ir šiandieną lenkiškose  Vilniaus ir krašto bažnyčiose. Štai ir minėtame LLRA tinklalapyje toliau skaitome apie lenkų konventą Vilniuje: „... Apie tūkstantį žmonių dalyvavo šeštadienio šv. Mišiose  šv. šv. Petro ir Povilo bažnyčioje, kuriomis tradiciškai, patikima  save Viešpaties malonei (...).  Šv. Mišias laikė kunigas Tadeuš Jasinski (vienas iš minėtojo  Vilniaus rajono paskelbimo Jėzaus Kristaus Karaliaus nuosavybe iniciatorių – A.L.), kuris  kartu  su kunigu Pavelu Paluliu, o savo nuostabiu, švariu, daugiabalsiu dainavimu liturgiją pagrąžino ansamblio „Wilenszczyno“ choras, vadovaujamas Jono Mincevič (...).  Kunigas pabrėžė, kad tai yra ypatingai svarbu (jog LLRA laimėjo tiek daug vietų Lietuvos Seime – A.L.), jog lenkų rinkimų akcija su Dievo Palaima pradeda sunkų savo darbą ir priima sunkius iššūkius. Priminė, kad tai yra Viešpaties valia ...“

            Nepriklausomos Lietuvos gynėją ir kūrėją – Lietuvį žeidžia ir tai, kad   daugelis lenkiškų bažnyčių tebėra ir lenkų veikėjų – šovinistų atminties saugojimo šventovėmis. Žinoma, joms nenusileidžia ir LLRA, kitos lenkų tautinės – nacionalistinės  organizacijos. Taip daug kur  šlovintas ir  prieš kiek laiko mirusio Maišiogalos prelato Juzefo Obramskio atminimas. Jam Lenkijos prezidentas buvo įteikęs ir  Lenko kortą Nr.1, o taip pat beveik visus „Už nuopelnus Lenkijai“ ordinus – mat, sakoma, kad prelatas bene  dar 1926 m.  pačio Lenkijos viršininko  J.Pilsudskio buvęs pasiųstas į Vilnių lenkinti lietuvių. Tiesa, ir mes, lietuviai,  jau turime panašiai apdovanotų veikėjų. Tai bene visų  „Už nuopelnus Lenkijai“ ordinų  kavalierius, Vilniaus universiteto istorijos profesorius ir negęstanti TV žvaigždutė  -A. Bumblauskas.

                      Beje, pagal LLRA raštus ir jos veikėjų kalbas, pagal lenkiškąją Vilniaus, Šalčininkų valdžią susidaro įspūdis, jog  siekiama, kad  ne tik bažnyčiose kunigai ir vienuoliai, bet ir lenkai šventieji ir šventosios   pasitarnautų sulenkinant kraštą, įrodžius pasauliui kad tik lenkai  buvę ir yra šio krašto žiburiai. Tad, matyti, ir todėl  LLRA savo priešrinkiminėje programoje (patvirtintoje 2012 08 28, AWPL) įsipareigojo,  kad LLRA laimėjusi rinkimus organizuos  iš įvairių šalių ekskursijas į Vilnių, kad visas pasaulis  galėtų susipažinti   su  1933 – 1935 m. Vilniuje  gyvenusios ir su lenkų vienuolės Marijos Faustinos Kovalskos palikimu (mirusios 1938 m. Krokuvoje).

               Kadangi visi normalūs žmonės  abejoja, tad ir aš , vildamosi, kad  dėl to  nebūsiu  amžiams įgrūstas į pragarą, drįsau  kiek  pasidomėti kas ta ir LLRA iškeliama  lenkaitė šventoji? Tačiau aiškinantis mano smegenyse niekas nesušvito. Pasisekė aptikti tik iš  jos dienoraščio išrašų,  kuriuos prieš karą  lietuvybės smaugėjas Vilniuje lenkas vyskupas R. Jalbžykovskis ir buvo įteikęs  Popiežiui,   kaip tos panelės  šventumo įrodymą. Popiežiumi tapus lenkui Jonui  Pauliui II ir buvo  įvykdytas  minėtojo jo tautiečio  vyskupo prašymas. Beje, tas Popiežius ir minėtąją Jogailos pačią, Lenkijos karalaitę Jadzę už lietuvių apkrikštijimą šventąja padarė. Gaila, kad pamiršo Jogailą. Tiesa, kol kas istorikai teranda, kad  ji  bene pora kartų  koją į lietuvių  žemes tebuvos įkėlusi. Bet norint daug ką išmanieji atranda. Kita vertus  juk pagal bažnytinius kanonus Popiežius  neklysta. Jis Dangaus ambasadorium mums yra.  Reikia tik tikėti  ir melstis,  būti tokiais pamaldžiais kaip LLRA lyderiai, kaip Vilniaus, Šalčininkų  rajonus valdantieji lenkai  ir tada  suprasime daug ko iki šiol nesuprantamo.  

                      LLRA lyderių kalbose ir jų programiniuose dokumentuose  ir nieko stiprinančio ne tik  sau, bet ir nepriklausomai Lietuvos valstybei neradau. Nors tų dokumentų kūrėjai  tikrai  neabejotinų gabumų. Ypač V. Tomaševskis. Beje, internetinėse nuotraukose jis kaip tikras  princas, kaip  riteris atrodo. Jo riterišką įspūdį sustiprina ant jo nuotraukų visur spausdinamas ir kelrodinis šūkis: Dievas, Garbė, Tėvynė.  Tiesa, su tuo šūkiu  1919 – 1920 m. lenkų okupacinių pulkų priešaky į Vinių ne kartą buvo  atjojęs J. Pilsudskis. Bet nieko tokio. Šiandieną į svetimas žemes arkliais nebejojama. Nors   LLRA vadui tiktų J.Pilsudskio kardas ir maršališka uniforma, o  virš galvos  ir vaivorykštinė  aureolė, kurią tada mėgo piešti lenkai .  Na, bet tikėkime,  ją nupaišys   jo pasekėjai. Tik  man   kaip buvo taip vis  lieka  ir šiandieną    neaišku, kas tam lenkui  - riteriui, o taip pat  jo knechtams, lenkiškiesiems kunigams  yra Tėvynė? Lietuva ar Lenkija?  Nors iš minėtų ir neminėtų dokumentų, atrodytų, kad  bent p. Tomaševskiui, jo  LLRA nariamsTėvynė - Lietuva, bet tik lenkiška, o ateityje – Lenkijos provincija?

LLRA  dokumentuose  lietuvių Tautai  lyg nebenumatomas net  „tautinės mažumos“ statusas. Štai minėtoje LLRA rinkiminėje programoje nurodoma, kad paėmusi  valdžią LLRA rūpinsis „lenkų, rusų, baltarusių, žydų, totorių kultūrinio paveldo, architektūros bei istorijos vertybių išsaugojimu“. Tik nė žodžio apie lietuvių tautos. Matyti, laimėję LLRA panaikintų lietuvių Tautai,  kaip Lietuvos valstybės suvereno, teises. O jas, tikriausiai, broliškai prisiimtų lenkai. Žinoma, tai nesąmonė, bet tokias mintis  sukelia  ir LLRA įstatai. Jų 1.1.3 straipsnyje partija įsipareigoja: „Garantuoti visoms Lietuvoje gyvenančioms tautoms laisvą nacionalinį bei kultūrinį  vystymąsi”. Išeitų, kad LLRA planuose iš tikro būtų valdyti Lietuvos valstybę. Beje, lietuvių Tautos kaip „mažumos“ statusui  jau  lyg pritarė prof. D. Prunskienės įkurtosios Lietuvos liaudies partijos  bei rusų vadai, ėję į rinkimus  koalicijoje su LLRA.

Na, bet kas ko benorėtų ir kokius žaidimus bežaistų, tikiu, kad niekas kitas ir niekada nebus mano, tėvų ir protėvių žemės – Lietuvos šeimininku, o bus ir galės tik būti  svečiais ar garbingais  piliečiais – būtų tai  lenkai,  rusai, žydai,  vokiečiai ar kiti; joks okupantas, kolonizatorius ar šiaip atvykėlis, nepaisant jų skaičiaus, neįgyja suvereno teisių;  nors Anglija Gibraltarą jau valdo daugia kaip trejetą  šimtų metų, nors jame gyvena beveik tik Anglijos piliečiai, bet Anglija daro visokias nuolaidas Ispanijai, kad tik ji nepareikalautų palikti Gibraltaro,  taip svarbios Anglijos  karo laivynui bazės; kaip buvo, taip ir liks tik lietuvių etninėmis žemėmis ne tik Rytų Lietuva, bet  ir pietinės Sūduvos – Jotvingių sritys (po J.Pilsudskio invazijų atitekusios Lenkijai), kaip niekada nebus ir lietuvių protėvių  – prūsų žemės lenkų, rusų,  vokiečių ar kitų atsikėlėlių, kolonizatorių. Beje, pagal kai kuriuos šaltinius vien  J.Pilsudskio į jo gaujų  okupuoto Vilniaus krašto kaimus nuo 1920 m. iš Lenkijos  buvo atkelta apie 25  tūkst. lenkų. Bet atsikėlėliai  niekur ir niekada neįgyja teisių į užimtas žemes.

Tiesa,  kol kas dar nėra sudaryta dokumentų, kas iš to krašto šiandieninių lenkų ar tokiais save laikančių yra okupantais - kolonizatoriais ar jų palikuonimis, o tuo pačiu ar turi teisę gauti žemės ir pan.? Tačiau, kaip matyti iš istorinių archyvų duomenų, priešingai negu įsivaizduoja kai kurie Rytų Lietuvos lenkų ar sulenkėjusiųjų  vadai, jų šaknys net Vilniaus krašte labai seklios – kol kas nepasisekė rasti tokio, kurios nueitų giliau XVI a. pabaigos, giliau pražūtingosios Lietuvos valstybei Liublino unijos pasirašymo (1569 m.). Ir tarp  Vilniaus magistrato archyvų  pirmuosius lenkiškus dokumentus tik iš to amžiaus aptinkame. Kur kas gilesnes šaknis Lietuvoje galima rasti turinčių  rusų, žydų, vokiečių.    Taigi, ponai lenkų vadai, nori ar nenori, bet turės susitaikyti su tuo, kad jų tikroji istorinė Tėvynė yra  Lenkijoje, kažkur už Vyslos į pietus, ar kitur, tik ne lietuvių etninėse žemėse. Bet kiekvienas normalus žmogus stengiasi kuo daugiau nuveikti savo Tėvynei. Ir jei ji nepriklausoma Lietuva ir LLRA, jos nariams, ir lenkų kunigams, ir visiems kitiems, tai jie privalo vykdyti Lietuvos valstybės suvereno – lietuvių Tautos valią, laikytis jos Konstitucijos, sušvelninti tą praeities skausmą, kurį paliko jo tėvai ir protėviai, lenkiškoji Bažnyčia. O taip bus, ir kiekvienas lenkas ar sulenkėjęs, kiekvienas lenkas kunigas ar vienuolis galės su pasididžiavimu sakyti, kad yra nepriklausomos Lietuvos pilietis ir patriotas, bendros katalikų Bažnyčios sūnus, jei privers Lenkiją grąžinti lietuviams jų etnines žemes, pasmerks buvusį   lenkų imperialistų vadą, Vilniaus ir jo krašto nuožmų okupantą J. Pilsudskį, jo ir ankstesnius nuožmius lietuvybės smaugėjus – lenkų kunigus ir vyskupus, privers kompensuoti  lietuvių Tautai ir nepriklausomai Lietuvai  lenkų agresijos ir okupacijų metais padarytus nuostolius,  padarys ir  daug ką kitą, kad lietuvių Tautai   Aukščiausiojo paskirtoje žemėje - nepriklausomoje Lietuvos  valstybėje,  būtų tikrai visiems gera gyventi,   viešpatautų joje Teisingumas, Dora, Laisvė, Gerovė ir visa  kita. Tada ir lenkų valdomos katalikų bažnyčios taps ir lietuviui tokios pat brangios, bus dvasinėmis tvirtovėmis.  

Atgal