VALSTYBĖS LAIKRAŠTIS. ĮSTEIGĖ DR. J.BASANAVIČIUS 1917 M. VASARIO 28 D..

EKONOMIKA

2022.09.08. Pasaulinės naftos kainos išties yra mažesnės

Žygimantas Mauricas

Ekonomistas

Pastaruoju metu dažnai tenka išgirsti tokį klausimą: kodėl pasaulinės naftos kainos yra mažesnės nei 2012 metais, o degalai Lietuvoje - brangesni? Tad atsakau:

1. Pasaulinės naftos kainos, skaičiuojant JAV doleriais, išties yra mažesnės (2012 m. rugpjūtį jos siekė 112 JAV dolerių už barelį, o 2022 m. rugpjūtį - vos 97), bet dėl susilpnėjusio euro naftos kainos, skaičiuojant eurais, yra kiek didesnės (2012 m. rugpjūtį jos siekė 57 euro centus už litrą, o 2022 m. rugpjūtį - 60 euro centų).

2. Taip pat reikia įvertinti tai, kad Lietuvoje didėjo akcizas dyzelinui: nuo 30,2 euro centų už litrą iki 37,2 euro centų už litrą.

Visgi, naftos kainos pabrangimas (dėl silpnesnio euro) bei akcizų kilimas paaiškina tik nedidelę dalį milžiniško kainų šuolio, kuris siekia net 45% (2012 m. rugpjūtį dyzelino kaina Lietuvoje siekė 1,27, o 2022 m. rugpjūtį - net 1,84).

3. Didžiausią poveikį dyzelino kainos šuoliui daro net trigubai išaugusios gamintojų ir pardavėjų maržos (pagrinde gamintojų). Maržos išaugo dėl dyzelinio kuro trūkumo Europos Sąjungoje, kurį lėmė Rusijos karinė invazija Ukrainoje ir tebesitęsiantis energetinis ir ekonominis (sankcijų) karas tarp ES ir Rusijos. ES pastarąjį dešimtmetį didino priklausomybę nuo rusiško dyzelino importo (daugiau nei 50% dyzelino ES importuoja iš Rusijos, o rusiškas dyzelinas sudaro ~15% viso Europos Sąjungoje suvartojamo dyzelino. ES benzino iš Rusijos praktiškai neimportuoja). Čia vėlgi reikėtų "padėkoti" vokiečiams, kurie propagavo lengvųjų dyzelinių automobilių gamybą (dėl to, kad jie neva yra mažiau taršūs, bet "Dyzelgeito" skandalo metu paaiškėjo, kad tai nebuvo visai tiesa), tačiau neinvestavo į naujus dyzelino gamybos pajėgumus ("o kam, sakė vokiečiai, juk galėsime importuoti pigų dyzeliną iš Rusijos, taip pat, kaip ir pigias dujas!" - bet šis planas, kaip ir daugelis kitų Vokietijos planų), tad ES susiformavo fundamentalus dyzelino trūkumas.

Ko laukti ateityje? Deja, šią žiemą dyzelino kainos gali dar labiau šoktelėti į viršų, nes ES planuoja iki 2023 m. vasario mėn. visiškai atsisakyti rusiško dyzelino importo. Įdomu kaip ES seksis įgyvendinti šį planą, nes kol kas dyzelino importas iš Rusijos tik didėja (žr. FT straipsnį: https://www.ft.com/.../684ca655-9e87-4591-9f85-05ad7cf76999). Tad prognozės yra niūrios ir aš nenustebčiau jei šią žiemą dyzelino kaina vėl pakils link 2 eurų už litrą ribos.

 

Atgal