VALSTYBĖS LAIKRAŠTIS. ĮSTEIGĖ DR. J.BASANAVIČIUS 1917 M. VASARIO 28 D..

Kelionės

08 11. CA Rotary kelionė į Lietuvą

Walter Gladwin

2012 Millbrae

Pagrindinis mūsų kelionės į Lietuvą tikslas buvo aplankyti Šiaulių Rotary klubą, Auksučių ūkį, kurį mūsų Millbrae, CA Rotary klubas remia jau keletas metų ir aplankyti du muziejus Lietuvoje, kuriems Vytauto Šliūpo šeima aukoja (Vytautas Šliūpas yra Millbrae, CA Rotary klubo narys).

Pirmoji diena

Planuoti pradėjome prieš metus. Pagaliau penki iš mūsų išsiruošėme į kelionę: Denis & Marciana O'Halloran, Deirdri & Walt Gladwin ir Shirley Kwok. Buvome suplanavę pasiekti Lietuvą liepos 1 dieną.

Istorija prasidėjo birželio 30 dieną SFO (San Francisco International Airport) vidurdienį. Mes išvykome 90 minučių vėliau į Frankfurtą ir skrydis truko 11 valandų ir 55 minutes. Atvykome prie 62 vartų, o ne prie 24-ųjų planuotų. Turėjome pasiekti 13 vartus ir prieš tai dar pereiti apsaugos patikrinimo punktą. Kai atėjome prie reikiamų vartų, lėktuvas jau buvo išskridęs. Taigi, mes pavėlavome! Tuomet oro linijos mums užsakė kitą skrydį, kuris buvo po 9 valandų. Atvykę į Vilnių susitikome su mūsų gide Virginija ir tada vykome į Artis Centrum viešbutį. Kelionėje jau buvome 28 valandas....

Millbrae (California) Rotariečiai prie Prezidentūros rūmų Vilniuje 2012 m. liepos 2 d. iš kairės:   Marciana & Dennis O'Halleran,  Shirley Kwok,  Deirdri & Walter Gladwin

Antroji diena

Turėjome pusryčius – tipiškas švediškas stalas. Stipri ir gera kava. Mūsų pasivaikščiojimo ekskursija buvo atidėta iki vidurdienio, nes laukėme atvykstančios Shirley. Ji, dėl oro linijų kaltės, užtruko Newark, New Jersey ir ten turėjo praleisti naktį. Skrydžių kompanija „pametė“ josios bagažą. Taigi Shirley atskridusi į Lietuvą turėjo tik tuos daiktus, kuriuos laikė prie savęs.

Mūsų ekskursija pradžioje apsiribojo pasivaikščiojimu po Vilniaus senamiestį, apsaugotą UNESCO. Vilniaus senamiestis su savo gerai išlaikyta senovės dvasia labai patiko. Toliau ekskursiją tęsėme į Vilniaus universiteto biblioteką, žinomą nuo 1547 metų. Įspūdingi pastatai. Sekančią aplankėme Gedimino pilį. Kilome keltuvu į viršūnę. Pajutome pilies didybę ir supratome kaip sunku užpuolikams buvo susidoroti su tokia gynyba.

Trečioji diena

Išvykome iš Vilniaus. Sustojome Trakuose prie žymiųjų pilių. Padarėme daug įspūdingų nuotraukų. Toliau nuvažiavome į Kauną, papietavome. Ten aplankėme Pažaislio vienuolyną, kur Napaleonas telkė savo karius jo kelyje į Maskvą prieš 200 metų. Napaleono arkliai buvo laikomi bažnyčioje ir nuostoliai dar ir dabar matomi. Viena iš Pažaislio vienuolių pravedė mums istorijos pamoką ir nustebino, nes pamokoje naudojo lazerinį žymeklį. Kaune aplankėme ir Karo muziejų. Ten apžiūrėjome mūsų Rotary klubo nario Vytauto Šliūpo ir jo žmonos Vandos 10 metų siuvinėtą gobeleną, kurį jie padovanojo muziejui. Gaila, bet muziejuje mums niekas nepadarė pristatymo. Toliau ekskursiją tęsėme Čiurlionio meno muziejuje. Viena salė buvo skirta muzikai, kur mes keletą minučių mėgavomės muzikos įrašais. Palikę Kauną vakarop patraukėme į Klaipėdą. Ten užsiregistravome National viešbutyje ir  gavome šiaip sau vakarienę. Po to merginos išėjo apsipirkti su Shirley, kurios bagažas dar nebuvo jos pasiekęs.

Ketvirtoji diena

Liepos 4-oji! Su gimtadieniu Amerika!... Kuris čia praėjo nepastebėtas... Leidomės į ekskursiją po „Gintaro pakrantę“. Persikėlėme keltu į Kuršių Neriją. Tai ruožas į pietus nuo   Klaipėdos, kuris ribojasi su Kaliningrado (Karaliaučiaus) sritimi. Rytinėje Kuršių Nerijos pusėje yra Kuršių Marios, kur gėlas vanduo. Vakarinėje – Baltijos jūra. Važiuodami stabtelėjome populiariame parke, kur buvo pasivaikščiojimo takai, vedantys į taip vadinamą Raganų kalną. Čia apžiūrėjome medžio skulptūras, jos vaizdavo įvairias mistines būtybes su savo istorijomis, kurias apipasakodavo ekskursijos vadovas. Parkas buvo sukurtas pasibaigus Sovietiniams laikams. Kai kurios skulptūros turėjo stebuklingų savybių, galinčių išpildyti norus... Shirley atsisėdo ant vienos iš jų ir paprašė sugrąžinti josios bagažą... Skulptūros buvo gana įmantriai išskaptuotos. Jų čia buvo tuzinai ir vaikščiojimas takais užtruko apie valandą.

Vėliau privažiavome Nidą. Į pietus nuo jos yra siena, kuri riboja Lietuvos ir Rusijos teritorijas. Pietavome lauke pučiant lengvam vėjeliui, paskui aplankėme namą, kuriame tris metus iš eilės vasarojo ir kūrė Tomas Manas. Netoliese, palypėję į kalnelį, aptikome Liuteronų bažnyčią ir šalia kapines su senais įspūdingais antkapiais. Po to grįžome į keltą ir plaukėme atgal į Klaipėdą.

Shirley noras, išsakytas paslaptingajam Raganų kalnui, išsipildė – jos dingęs lagaminas atkeliavo...

Millbrae (California) Rotariečiai lanko Šiaulių universitete Aušrininko dr. Jono Šliūpo Archyvą,  Šiauliai  liepos 7, 2012  -  Shirley Kwok, Marciana O'Halleran,  vyr. bibliotekininkė Daiva Antanaitytė, Dennis O'Halleran, Deirdri ir Walter Gladwin, Šiaulių RI klubo prezidentas  Rimundas Domarkas, Virginija, ir Augustinas Radavičius

Penktoji diena

Toliau keliavome į Palangą aplankyti Gintaro muziejų. Gintaras - per 20 milijonų metų Baltijos jūroje iš pušų sakų susiformavusi medžiaga, virtusi į kietą pavidalą. Miškuose augo sakingos pušys. Klimatui atšilus, jų sakai ėmė tekėti ant žemės, maišėsi su ja, kietėjo. Susikaupusius sakus iš miško dirvožemio išplaudavo upės ir nešdavo į jūrą. Ilgainiui, vykstant oksidacijos ir polimerizacijos procesams, sakai virto dabartiniu gintaru. Muziejuje matėme įvairių formų ir spalvų gintaro. Stebėjome gintare išlikusius „užkonservuotus“ įvairius padarus: vabzdžius, vabalus ir t.t. Apžiūrėjome nuostabius gintaro meno dirbinius. Mokėmės kaip atskirti gintarą nuo plastiko. Gerai tai žinoti...

Palangoje aplankėme dr. Jono Šliūpo (mūsų rotariečio Vytauto Šliūpo tėvo) muziejų ir paminklą. Jonas Šliūpas buvo lietuvių tautinio judėjimo veikėjas, mokytojas, gydytojas, rašytojas, diplomatas, Palangos burmistras, aktyvus nepriklausomos Lietuvos idėjos propaguotojas JAV politiniuose sluoksniuose. Mirė 1944 m... Tai istorinė asmenybė, nusipelniusi Lietuvai savo tauriu aukojimusi ir pasišventimu savo tautai. Čia Palangoje yra ir kitas Jono Šliūpo namas, dabar priklausantis Vytautui Šliūpui. Tačiau jo mes neaplankėme, nes ten tuo metu gyveno vasarotojai nuomininkai.

Toliau pirmyn link Šiaulių... Pakeliui sustojome Plateliuose, kur aplankėme buvusią Platelių SSRS ICBM karinę bazę. Ji gyvavo iki 1993 m., kol Sovietai ją uždarė. Jie išsivežė visas atomines raketas, kovines galvutes ir smulkius ginklus. Vėliau vietiniai žmonės atlaisvintą karinę bazę baigė tuštinti. Dabartinė vyriausybė atkuria buvusią karinę bazę, kaip istorinę vertybę, ir ji tampa vis labiau turistų lankytina vieta. Mes turėjome vietinį gidą, kuris atskleidė daug dalykų, kurių be jo pagalbos nebūtume sužinoję.

Važiavome toliau... Kuršėnuose susitikome su Auksučių ūkio direktoriumi Aldu Kikučiu, kuris  mus dulkėtu keliu vedė į Auksučius. Kartais pamesdavome iš akių jo mašiną, bet kelią rodė dulkės... Ūkis yra pakankamai didelis ir dalis jo išnuomota vietiniams ūkininkams. Šeši hektarai žemės naudojama eksperimentiniam augalų sodinimui. Ta patirtis kaip pavyzdys sukurs galimybes Lietuvos smulkiesiems ūkininkams. Prie šios veiklos prisideda ir Millbrae Rotary klubas savo finansine parama. Mes apžiūrėjome vandens sistemą ūkio pastatuose, laukus, šaldymo sandėlius ir grįžome į pagrindinį ūkio pastatą, kur mums buvo suruoštos vaišės. Čia gyvenanti ir ūkį prižiūrinti, žemės ūkį studijuojanti Toma Bilytė priruošė tiek daug vaišių, kad persivalgėm. O ji vis ragino valgyti dar... Čia išauginti ir puikiai paruošti šparagai buvo labai gardūs!!! Yummy!!!... Artėjo audra su perkūnija ir mums reikėjo vykti toliau. Aldas išlydėjo į asfaltuotą kelią, kuris vedė į Šiaulius. Šiauliuose mus pasitiko bičiuliai iš Šiaulių Rotary klubo ir apgyvendino Artis Centrum viešbutyje. Tai naujas prezidentas Rimundas Domarkas ir kiti nariai, kurie sutiko mus labai šiltai. Viešbutyje buvo pateikta vakarienė. Šiaulių rotariečiai puikiai mus šefavo ir kelias sekančias dienas. Jie aprodė miestą, vežiojo į renginius. Du iš jų 2010 metų gegužę lankėsi Millbrae. Pabendravome, pasikalbėjome apie gerai praleistą laiką kartu.

Šeštoji diena

Turėjome persikelti į kitą viešbučio kambarį, nes čia apsistojo sportininkai iš Pietų Afrikos, Macao ir kitur. Šiaulių rotariečiai parūpino mums VIP vietas į Pasaulines sportines žaidynes, kurios turėjo prasidėti Šiauliuose. Tai TAFISA Pasaulio žaidynės, jas rėmė Internacionalinis Olimpinis komitetas. Vėliau nuvažiavome į miesto centrą, ten vyko paradas, skirtas Lietuvos Valstybinei dienai. Matėme ir klausėme pražygiuojančių muzikantų. Vėliau buvo sakomos kalbos. Žinoma, mes nieko lietuviškai nesupratome... 150 pėdų aukštyje praskrido du lenkų NATO lėktuvai, sukėlę didžiulį garsą... Tiesiai prieš mus gatvėje nusileido šeši parašiutininkai. Vau!!!.. Užėjome į bažnyčią ir stebėjome vestuvių procesiją. Graži nuotaka, o jaunikis šiaip sau. Matėme ir krikštynų apeigas.

Vėliau vykome į Kryžių Kalną. Tai bus prisiminimas daugeliui metų. Per Sovietų okupaciją, pradedant 1945 metais,  jis buvo nugriautas, taip bandant visais būdais susovietinti gyventojus. Bet vietiniai žmonės statė naujus kryžius naktimis, jų niekas nesustabdė... Galiausiai Sovietai paliko ramybėje Kryžių Kalną. Šiandien čia yra 10 tūkstančių įvairių dydžių kryžių. Taip pat yra didžiulė rožančių kolekcija, daug įvairių mažų paveikslėlių ir kitų aukų.

Pietauti važiavome į „Velnių malūną“, kuris buvo atitinkamai dekoruotas. Ta diena šiais metais čia buvo karščiausia. Septintą valandą vakaro važiavome į sportinių žaidynių atidarymą. Mūsų VIP vietos buvo puikios. Stebėjome dalyvaujančių šalių paradą, gimnastų pasirodymą, senjorų sportinę  programą, liaudies šokius ir t.t.. Renginio metu turėjome puikią vakarienę - švedišką stalą. Pasirodymas užtruko apie porą valandų, juo likome patenkinti.

Septintoji diena

Pusryčiai lauko kiemelyje. Nuostabiausias rytas. Išsiruošėme į Šiaulių universiteto biblioteką pristatyti knygą į Jono Šliūpo archyvą. Knyga yra kolekcija 100 atvirukų (lietuvišku dailininko A.Rūkštelės motyvu), kuriuos Vytautas Šliūpas siuntinėjo savo šeimai iš įvairių jo lankytų šalių. Turėjome ekskursiją bibliotekoje. Ją pradėjome foje šachmatų žaidimu. Lenta buvo foje grindys, o šachmatų figūros siekė  3  pėdų (1 metro)  aukštį ir buvo sunkios. Po daugelio ėjimų, su pašalinių asmenų pagalba, buvo pasiektos lygiosios. Vėliau žiūrėjome darbuotojos parengtas skaidres, po to aplankėme Jono Šliūpo archyvą ir kitas bibliotekos patalpas.

Išėję iš Šiaulių universiteto bibliotekos turėjome pietus, po to vaikščiojome miesto bulvaru, kuris buvo pirmasis pėsčiųjų bulvaras Sovietų Sąjungoje. Vakare nuėjome į susitikimą pas Rotary klubo Prezidentą. Dalyvavo keletas narių. Mes prisistatėme, susirinkimas buvo trumpas, kuris vėliau  peraugo į pokylį. Prie mūsų prisijungė dar trijų narių žmonos. Vakarieniavome ir nuoširdžiai bendravome. Turėjome ir ekskursiją po tą mielą Viktorijos laikų stiliaus namą, statytą 1908 metais, kuris priklausė ponui Frenkeliui. Pastarasis savo laiku vystė batų gamybos verslą. Pastatas Sovietiniais laikais buvo naudojimas kaip ligoninė. Atgavus nepriklausomybę, atiteko lietuviams. Pasibaigus pobūviui smagiai grįžome į viešbutį su mūsų įsilinksminusiais vairuotojais.

Aštuntoji diena

Aplankėme bažnyčią, kurioje yra Janet Fogarty dovanoti vargonai. Janet yra mūsų klubo narė, ji paveldėjo vargonus iš savo tėvo. Čia vyko vestuvių ir krikštynų ceremonijos. Vėl graži nuotaka... Kunigas per vertėją paaiškino mums, kad bažnyčios statymas truko ne vienerius metus. Šiaulių Rotary klubas padovanojo Carrilon varpelius ir kunigas jais mums pagrojo. Buvome ypatingai pamaloninti...

Su Rotary klubo Prezidentu Rimundu ir kitais susitikome viešbutyje atsisveikinti. Pasikeitėme geriausiais linkėjimais. Pakvietėme juos apsilankyti pas mus JAV. „Galbūt kada nors“ - atsakė. Autobusiukas atvažiavo, išvykome į Vilnių. Ten vėl apsistojome tame pačiame viešbutyje. Merginos su malonumu smagiai išėjo apsipirkti. Vėliau nuėjome į restoranėlį, kuris buvo po žeme. Leidomės susuktais laiptais žemyn. Užsisakėme lietuviško maisto. Deidri valgė otą, Walter – zuikio pyragą, abu patiekalai buvo labai geri.

Devintoji diena

Prieš išvykstant į oro uostą turėjome laisvą rytą... Shirley grįš į JAV per Frankfurtą, likusieji iš mūsų skris į Varšuvą per Frankfurtą ir iš ten į JAV... Pusryčiaudami viešbutyje per langą matėme karinės grupės paradą. Lauke rikiavosi apie 40 stilingai apsirengusių kareivių orkestras, pėstininkų ir jūreivių būriai. Karininkai su kardais. Buvo duoti įsakymai ir kareiviai sureagavo. Renginys sutraukė daug civilių. Iš netoliese esančio Krašto apsaugos ministerijos pastato išėjo būrys žmonių, matomai, aukšto rango užsienio svečių. Autobusai blokavo transporto eismą. Vaizdą užpildė būrys išsibarsčiusių vaikinų juodais kostiumais, baltais marškiniais ir kaklaraiščiais su radijo imtuvais. Manau, kad tai buvo Lietuvos slaptoji tarnyba. Visur buvo matyti karo ir vietinės policijos pareigūnų...

Po šiek tiek nervingo laukimo, mūsų autobusiukas paėmė mus į oro uostą. Lėktuvas buvo turbosraigtinis, triukšmingas, bet skrydis vyko sklandžiai, be trukdžių.

***************************

JAV apie pasaulio istoriją mažai buvo mokama. Daug naujo sužinojome apie Lietuvą iš vietinių gidų... Anksčiausiai Lietuva minima nuo 1009 metų. Karalius Mindaugas suvienijo šalį 1351 metais, bet vėliau kraštą okupuodavo tai vieni, tai kiti. Taip daugybę metų... Vienu laiku Lietuva valdė plotą nuo Baltijos jūros iki Juodosios jūros ir iki Maskvos. Tuomet tai buvo didžiausia valstybė Europoje.

Buvome labai patenkinti tvarka, vietinių gidų lankstumu, punktualumu, jų gebėjimais atsakinėti į mūsų pateiktus klausimus. Maistas buvo labai geras... Dalykai, kurių mes negalėjome sukontroliuoti ir pakeisti – transporto vėlavimas, drėgmė.

Visur, kur pabuvojome, buvo labai įdomu, ypač Raganų Kalne ir Šiauliuose bei jų apylinkėse. Ačiū Šiaulių Rotary!