VALSTYBĖS LAIKRAŠTIS. ĮSTEIGĖ DR. J.BASANAVIČIUS 1917 M. VASARIO 28 D..

Švietimas ir mokslas

09 15. Daugiašaliai romų projektai

Alfonsas Kairys

Šį kartą vieno jų - ,,Profesionalus ekspertų švietimas geresnei sutrikusio intelekto romų ateičiai XP - ROM“ - rezultatas: mokymo programa - vadovėlis „ Profesionalaus ekspertų švietimo kursas“.

Daugiau nei 60 puslapių leidyklos CIK Trebnje mokymo priemonėje - vadovėlyje, skirtame žmonėms, dirbantiems su protinę negalią turinčiais romais, kalbama apie specialiuosius romų poreikius ir specialiųjų poreikių turinčius romus, pateikiamas profesionalaus ekspertų švietimo kursas, šnekama apie praktinį ugdymą, pateikiamos rekomendacijos kurso programai, kalbama apie įvertinimo subtilybes, programos kokybės įvertinimą.

Kalbant apie projektą, teigiama, kad „projekto atsiradimą motyvavo tai, jog bendruomenė dvigubai labiau atstumia negalią turinčius romus. Romai apskritai beveik kasdien yra engiami: tai parodo jų nepriėmimas į bendruomenę, labai žemas išsilavinimas ar apskritai jo nebuvimas, didelis nedarbo lygis, žemo pragyvenimo standartai ir kt. Situacija dar blogesnė protinių negalių turintiems romams...“ Toliau teigiama, kad projekto tikslas yra suteikti kuo daugiau žinių tiems, kurie dirba (-s) su protinę negalią turinčiais ir, be abejo, padės pačiai romų bendruomenei ir visuomenei apskritai neatstumti tų, kurie tokią negalią turi. Pagrindinis uždavinys - skatinti žmonių, turinčių protinę negalią, integracija į jų pačių - romų - bendruomenę ir visuomenę apskritai.

Malonu tai, kad Projekto partnerių - Trebnje Švietimo ir kultūros centras (CIK Trebnje), Asociacija SOŽITJE (Slovėnija), ASEDDEEDIPE (Graikija), jaunimo oarganizacija AMBRITA OBK (Vengrija) sąraše yra ir mūsų Vilniaus romų visuomenės centras (jos atstovai direktorė Svetlana Novopolskaja bei Centro specialistas Kontantin Stech).

Vartydamas projekto pristatymo puslapius, sužinai, kad, pavyzdžiui, Graikijoje valstybė nėra organizavusi kampanijų, skirtų didinti sąmoningumą bei informuoti visuomenę apie protinių negalių atvejus romų bendruomenėje, Lietuvoje - atpažinti specialiųjų poreikių turinčius romus trukdo kalbos barjeras, o neretai ir patys romai nesikreipia dėl pagalbos, Slovėnijoje, Vengrijoje - irgi nevykdomos jokios veiklos, didinančios romų bendruomenės sąmoningumą protinės negalios klausimu.

Tačiau gyvenama juk pasaulio žmonių bendruomenėje. Teigiama, kad Graikijoje romai apskritai gyvena socialinėje atskirtyje, Lietuvoje protinę negalią turintys romai neatskiriami nuo savo šeimos ar romų bendruomenės, tačiau specialieji jų poreikiai nėra suprantami, Vengrijoje šeimos prižiūri protinę negalią turinčius: jie yra pilnateisiai šeimos ir bendruomenės nariai.

Įdomus mokymo priemonės - vadovėlio turinys. Pristačius kurso uždavinius, kalbama apie modulius: sužinai apie romus Europoje, Romų integracijos strategiją, Žiaurųjį diskriminacijos ratą, Romų socialinę integraciją (tai Modulis A); Modulyje B rašoma apie Protinę negalią turinčius žmones, Protinę negalią turinčių žmonių savybes, Darbo su protine negalia turinčiais žmonėmis metodus; Protinę negalią turinčių romų tautybės žmonių bei jų šeimų įgalinimas, Bendradarbiavimo su protinę negalią turinčių žmonių šeimos nariais metodai, Atstovavimas sau, Asmeninis planavimas - tai Modulio C temos.

Skiriama vietos ir praktiniam ugdymui bei pateikiamos didaktinės rekomendacijos kurso programai, kalbama apie įvertinimą ir konkrečiai apie programos kokybės įvertinimą. Bibliografinėse nuorodose - autoriai, kuriuos skaitydamas, nuodugniau gali susipažinti su neįgaliųjų, o ir romų, vargais ir bėdomis.

Akimirkos iš 4-ojo projekto EXP- ROM, partnerių susitikimo Vilniuje, š. m. rugpjūčio 21-22 dienomis

Šis projektas ir jo gelmėse gimęs vadovėlis - dar vienas žingsnis, padedantis romams, šį kartą, turintiems protinę negalią ir žmonėms, dirbantiems su jais. Vadovėlio autoriai: Adam B.(Slovėnija), Batakoglau V. (Graikija), Charalabidou C. (Graikija), Flisar J., Imre G., Imre R.(Vengrija), Janežič V. (Slovėnija), Jerič K. (Slovėnija), Karavasi A., Katakalos S., Konsoulas G. (Graikija), Ločniškar V. (Vengrija), mag. Novak M., dr. Novak T. (Slovėnija), Orsos A., Orsos M.(Vengrija), Pavlič P. (Slovėnija), Stech K.(Lietuva), Tori S., dr. Vadnal K. (ed.)

Vienas jų, Konstantin Stech (Lietuva), sako: „Lietuvoje, kaip ir Graikijoje, Slovėnijoje, Vengrijoje, kur daugiausiai romų gyvenama, buvo atlikti tyrimai ir jų rezultatai įtraukti į projekto visumą. Tyrimas buvo atliekamas pagal klausimyną, padalintą į 7 potemes: 1. Sąmoningumo skatinimas ir požiūris; 2. Sveikatos priežiūra ir pagalba; 3. Informacijos teikimas ir bendravimas, 4. Švietimas ir mokymai; 5. Įdarbinimas; 6. Kultūrinis gyvenimas, rekreacija, laisvalaikis, sportas; 7. Šeimos gyvenimas ir asmeninė integracija. Man tirti padėjo mano asmeninė patirtis: devynerius metus dirbau su su asmenimis, turinčiais protinę negalią ir ketverius metus teikiau socialines paslaugas romų bendruomenės atstovams. Tyrimas padėjo atskleisti protinę negalią turinčių romų padėtį ne tik Lietuvoje, bet ir Slovėnijoje, Graikijoje, Vengrijoje. Tyrimo analizė - tinkamai paruošta mokymo programa – vadovėlis “Profesionalaus ekspertų švietimo kursas”.

Projekto EXP-ROM infomacinis lankstinukas

Malonu, kad ir į mūsų nuomonę, tiriant romų klausimus, o šiuo atveju jų proto neįgalumą, atsižvelgta. Bendrame kelių valstybių kontekste, aišku, galima padaryti daug daugiau, negu vienos šalies kontekste.

Manyčiau, kad tie, kurie sklaidys mokymo priemonę - vadovėlį, o ir jame esančią medžiagą apie kalbamąjį projektą, be protinės negalios dalykų sužinos apie kartu su mumis ir kitose pasaulio šalyse gyvenančius romus, jų padėtį švietimo ir mokslo srityje, jų galimybes įsidarbinti, socialinę gerovę, asmens tapatumą ir dar daugelį kitų dalykų.

Ir tuo neapsiribos, nes lauks mokymo programos - vadovėlio tąsos, kurią garantuoja daugiašalis romų projektas ,,Profesionalus ekspertų švietimas geresnei sutrikusio intelekto romų ateičiai.

O dabar jau nuspręsta, kad pagal šią mokymo programą ir vadovėlį socialinius darbuotojus, dirbančius su protinę negalią turinčiais, mokys Ieva Leitonaitė ir Kansuela Maciulevičiūtė. Jos abi turi darbo su romais patirties bei tinkamą šios srities kvalifikaciją“.

Atgal