VALSTYBĖS LAIKRAŠTIS. ĮSTEIGĖ DR. J.BASANAVIČIUS 1917 M. VASARIO 28 D..

VISUOMENĖ, AKTUALIJOS

05.04. Lietuvos gerovę lems noras ir valia nesavanaudiškai tarnauti visai Lietuvai

Rinkėjas Vincentas Jasiulevičius,  Valdymo sistemų  ekspertas                                .                                                                

Lietuvos gerovę lems ne partijų skaičius ir kartelių pakėlimo procentai, o nesavanaudiškas noras ir valia tinkamai atlikti pavestą Seimo nariams rinkėjų pareigą Lietuvai...

Tikėtina, Rinkėjai tinkamai atliks 2020 m. rudenį reitingavimą- išrinkimą kandidatų į Seimą, kaip atlikome tiesiogiai rinkdami visus būsimus Kovo 11-osios Akto signatarus į LTSR Aukščiausiąją tarybą. Rinkome tik vienmandatėse apygardose, pasiteisino. Tai siūloma 2020 metais rudenį rinkti ir gi Seimo narius. Siūlomas įstatymo pakeitimas patikrintas, rizikos nėra, reikia veikti čia ir dabar, ko nepadarėme kelis dešimtmečius, o klydus, pasitaisysime po vienos, antros Seimo kadencijos. Kad ateitų noras ir valia Seime priimti svarbiausius ir reikalingiausius Įstatymus, paminėtus toliau, kuriuos vengė ir vengia visą 30 metų priimti ankstesnių ir dabartinės kadencijos Seimo nariai, reikia skaidrinti Seimo, Savivaldybių Tarybų rinkimų įstatymus. Lietuvos problemoms spręsti čia ir dabar, būtina apsispręsti – kurie ir koki kandidatai galėtų būti išrinkti į LR Seimą 2020 m. rudenį? Ar savanaudžiai, „bevaliai“? 2020 m. rudenį Lietuvos Seimo rinkimai, tai Rinkėjams atsakingas darbas pasverti, ką per 30 metų nuveikė Seimo nariai-veteranai, daugumoje kūrę savo asmeninę gerovę. Dėl ko paliko Tėvynę milijonas lietuvaičių ir dar vis išvažiuoja...

Nusistatykime kandidatui atitikties reikalavimus Seimo nario, Mero, savivaldybės tarybos nario, Seniūno pareigybes užimti. Parenkime rinkėjo atmintines, klausimynus bendravalstybinių ir Savivaldos problemų sprendimui Uždavinys pilietiškiems, sąmoningiems rinkėjams reikia, (pataisyti rinkimų įstatymą galvose – Rinkėjas bus teisus), nusistatyti kokybinius kriterijus, keliamam kandidatui į Seimo narius, gyvenančiam toje rinkimų apygardoje, kvalifikacinius reikalavimus: turėti aukštąjį išsilavinimą; praktinę darbo patirtį Valstybės valdymo, ūkio plėtros, savivaldos, kryptyse; atitinkantį tautos moralės, sąžinės bei šeimai keliamus reikalavimus- atsakingai ugdyti jaunąją kartą; gerą supratimą LR Konstitucijos nuostatas, Seimo komiteto, kuriame dirbs, įstatymų veikimą; būti neteisti, teisti tik po aštuonerių metų bausmės atlikimo; pasirengę užimti LR Seimo nario pareigybę. Nerenkami: kai pradėta iki teisminis tyrimas; buvę KGB veikėjai, agentai; pareigūnai, tarnautojai padarę materialinę, moralinę žalą Valstybei netinkamai atlikdami pareigas. Kandidatuojančių buvusių ir esamų Seimo narių, merų Savivaldos tarybų narių suinventorizuojami nuveikti darbai – rinkiminių įsipareigojimų vykdymas-neveikimas, nebalsavimas valstybei svarbiais klausimais, (ne)bendravimas su rinkėjais. Tai padės apsispręsti Pilietiškiems-sąmoningiems rinkėjams ar verta rinkti ir siųsti tokius „darbininkus“ dirbti Seime, Savivaldybėse. Tuomet ir nebus sakančių, kokie rinkėjai esate, „(kvaišos)“, tokius ir išsirenkate Seimo, Savivaldybių tarybų narius. Tikėtina, tai padės geriau pažinti kandidatus, įvertinti jų rajonų-regionų (Rinkiminių apygardų) bendravalstybinių problemų sprendimo programas- priemones. Švietėjai, intetlektualai, LRT žurnalistai, ir kiti žiniasklaidininkai, Nevyriausybininkai (NVO). Parengs rinkėjams atmintines, klausimynus bendravalstybinių ir Savivaldos problemų sprendimui, paskelbs, pakomentuos... Viliamasi, sekančiai kadencijai bus išrinkti kokybiškesni, drausmingesni Seimo nariai... Reikia apgailestauti, kai Vilniaus senoliai (visos Lietuvos), studentų, jaunimo sąjungų vadukai, intelektualai, švietėjai, sveikatintojai, teisingumo prižiūrėtojai sako- nesikišame į „politiką“, ( o juk gali pradėti nuo savęs- kaip rinkėjai – sąmoningi piliečiai periodiškai paklausti ką nudirba Seimo, Savivaldos tarybų nariai, merai), o ir ką Dieve padarysi ir daugelis išvažiuoja iš Tėvynės... Gal reikia susirinkti kartas nuo karto, pažiūrėti ką veikia Seimas, ar savivaldininkai, patartų jiems ką daryti.

Švietėjų ir mokslininkų, Sveikatintojų, Kultūrintojų, Teisingumo, LRT Žurnalistų priedermė Žinotina, Švietėjai ir mokslininkai, Sveikatintojai, Kultūrintojai, Teisingumo vykdymo prižiūrėtojai -keturios kolonos ant kurių laikosi valstybė, jeigu bus čia gerai, tai ir kitose ūkio kryptyse gerai seksis). Studentai, jaunimas, intelektualai, vietos bendruomenės žinokime - gerovės niekas kitas nesukurs Tėvynėje-Lietuvoje, jeigu nedalyvausime patys , tai Lietuva be ateities... Kovokime kompleksiniai su priežastimis sukėlusiomis išvarymą- daugiau milijoną gyventojų iš Tėvynės. Jau užaugo karta Nepriklausomoje Lietuvoje... Reikia veikti čia ir dabar, kad Seimo, Savivaldybių tarybų nariai neišsisukinėtų dar bent 30 metų, o priiminėtų reikalingus svarbius įstatymus, galinčius įtakoti į gerovės kūrimą Lietuvoje. Spręstų kelis dešimtmečius nespręstas Valstybės valdymo problemas. Dėl savanaudiškų interesų, išrinkti Seimo nariai pagal partijų sąrašus, nejaučia atsakomybės rinkėjams - Lietuvai. Trūksta lėšų švietėjams ir mokslui, sveikatintojams, kultūrintojams, teisingumo prižiūrėtojams mokėti tinkamus atlyginimus, neplėtojama darbo vietų kūrimas rajonuose- regionuose, nėra rajonų 10-čio savivaldos programų formuojančių palankią aplinką, kad nepaliktų jaunimas tėvus, senelius, o ir sugrįžtų į Tėvynę prievartos ekonominiai emigrantai, tačiau tokių įstatymų beveik nėra priimta.

Lietuvos gerovę lems ne partijų skaičius ir kartelių pakėlimo procentai, o nesavanaudiškas noras ir valia tarnauti Lietuvai...

Būtina skaidrinti Seimo rinkimų įstatymą. Pataisytas įstatymas įsigalioja ir 2020 m. LR Seimo rinkimų vykdymui. Vienmandatė rinkimų sistema gerai žinoma ir vykdoma jau dvidešimt aštuonis metus ir atitinka LR Konstitucijos 55 straipsnio nuostatą Seimo narių išrinkimui vykdyti. Dabar Galiojančiame Seimo rinkimų įstatyme nustatyta – kad tas pats kandidatas į LR Seimo narius įrašomas lygiagrečiai dviejuose sąrašuose -vienmandatėse ir daugiamandatėse partijų sąrašuose, (partija-juridinis asmuo). Eilė Seimo narių tampa nepakeičiami dešimtmečiais, tai yra privilegija partijos nariams- pažeidžiama LR Konstitucijos 55 str. nuostata – lygi tiesioginė teisė rinkti. Tokią antikonstitucinę dvejopą teisę, privelegiją turi tik partijų nariai. Sprendimas - Sudaryti tik po vienintelį vienmandačių Seimo rinkimų kandidatų sąrašą kiekvienoje Seimo rinkimų apygardoje. Pagal kvotą į sąrašą teikia po du kandidatus (iki šiol partijos iškeldavo ir teikdavo po vieną kandidatą į sąrašą), atitinkančius kvalifikacinius, sąžiningumo, moralės reikalavimus užimti LR Seimo nario pareigybę, partijos, Vietos Centro bendruomenės, Visuomeniniai rinkimų komitetai ir save išsikelia patys piliečiai, (keliami apygardoje gyvenantys piliečiai). Tai vykdoma lygiomis sąlygomis-visi kandidatai gauna rinkėjų pritarimo parašus, pateikia užstatą ir kitas sąlygas pildo lygiai... 70-tyje apygardų išrinkti po du Seimo narius, gavusius daugiausia balsų ir vienoje (mažiausioje) Rinkimų apygardoje rinkti tik vieną Seimo narį, gavusį daugiausia balsų. Atsisakius ar kitaip Seimo nario mandato, nauji rinkimai neskelbiami, o laikoma Seimo nariu - prisaikdinama sekantis iš eilės, gavęs daugiausia rinkėjų balsų viemandatėje Rinkimų apygardoje. Viena rinkimų apygardą iš 71 apygardos priskiriama Pasaulio lietuviams ( turintiems Lietuvos pilietybę) išsirinkti atstovą , ( ir kaip išimtį, toje apygardoje – balsuoti elektroniniu būdui). Išrinkti į Seimą, Seimo nariai išsirenka LR Seimo pirmininką, pavaduotojus- telkiančius visus Seimo narius (norinčius, nesavanaudžius) dirbti koalicijoje „LIETUVAI REIKIA“ Tautos programos vykdymui (tai pasiteisino savivaldybėse formuojant darbines koalicijas, išrinkus tiesiogiai merus), o ne grupuotėms tarnauti. Formuoja komitetų sudėtis. LR Seimas privalo nuolatos vykdyti parlamentinę priežiūrą (kontrolę) Seimui atskaitingų institucijų veiklos. Partijos, NVO pagal reikalą gali formuoti frakcijas. Priimtas, įsigaliojęs 2020 m. rinkimams įstatymas teigiamai įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai, Seimo nariai Seime susijungę į koaliciją programinių nuostatų pagrindu, aktyviau rūpinsis verslų plėtra, sudarys palankesnes sąlygas regionų gamybos plėtrai. Apribos steigimąsi monopolinių prekybos centrų plėtrą Lietuvos miestų, rajonų centruose, kurie sužlugdo bet kokį Smulkų vidutinį verslą- realizavimą produkcijos. Seimo rinkimų įstatymui įgyvendinti papildomų lydimųjų aktų nereikia, papildomų išlaidų irgi nereikia. Tauta viliasi Seimo narių nesavanaudiška išmintimi, patvirtinančia įstatymą, 2020 m. Seimo rinkimus toliau vykdyti pagal dabar galiojančią ir esant tik Vienmandatei Seimo narių rinkimo sistemai, tai pavesti vykdyti ir LR Vyriausiajai rinkimų komisijai

Spręsti kelis dešimtmečius nespręstas Valstybės valdymo problemas

Neišvengiama būtinybė pataisyti, priimti Lietuvos Respublikos valstybės valdymo tobulinimo kitus įstatymus, kurie įtakotų į gerovės kūrimą Lietuvoje. kurie gerintų kandidatų parinkimo kokybinį lygį į LR Seimo narius jų atskaitingumą, atsakingumą prieš Tautą, rinkėjus, priiminėti kokybiškus įstatymus, išmodeliuotus dėl neigiamų pasekmių , suaktyvintų Lietuvos politinio elito (ne) bendravimą su bendrapiliečiais. Rinkėjai pradėtų nuo savęs, kontroliuotų ,vykdytų amžiną projektą karta iš kartos, būtų ugdomi tai daryti pradedant darželiu. Panaikinti Seimo nario neliečiamybės nuostatą 2020 m. pavasario sesijoje, kad LR Generalinė prokuratūra galėtų vykdyti tyrimą be LR Seimo sutikimo, (Sektinas Ukrainos pavyzdys).

** Panaikinti politinių partijų (nepamatuotą) didelį finansavimą rinkimų kampanijoms ir kt. iš valstybės biudžeto, (partijos ne UAB įmonės, kur „maitintųsi“ giminės, prisitaikėliai). Parlamentinėms partijoms tikslinga skirti lėšas iš valstybės biudžeto tik minimaliam patalpų plotui išsinuomuoti, sekretoriaus –(ės) minimali metinė alga ir plius partijos nario mokestis.

** LR Seimas privalo nuolatos vykdyti parlamentinę priežiūrą (kontrolę) Seimui atskaitingų institucijų veiklos. Seimo narius neskirti vykdomosios valdžios pareigūnais – ministrais (interesų konfliktas–savikontrolė? Privalo atsisakyti Seimo nario mandato).

** Priimti skubos tvarka 2020 m. LR Seimo nario darbo sąlygų įstatymą (kodeksą) - LR Konstitucinis Teismas 2005 m. bylos Nr.04/04 nutartyje nurodė, kad Įstatymų leidėjas privalo – yra pareiga nustatyti Įstatymu Seimo narių teisių, pareigų ir veiklos garantijų sąlygas (Kasmetinių atostogų suteikimas, nuobaudos pravaikštininkams, Seimo nario darbo vertinimas balais (kiek pateikė Įstatymų, pataisų?, atsiskaitymas rinkėjams dėl rinkiminių įsipareigojimų). LR Seimas (seimo nariai dėl savanaudiškumo) neįveikia pasirašyti darbo taisykles-įstatymą, nevykdoma LR Konstitucinio teismo nutartis ??? Tai menkina pasitikėjimą

dėl valdymo pertvarkos Lietuvoje

** 2020 m. ( skubos tvarka) įteisinti įstatymu realią Rajonų/miestų dvipakopę Savivaldos hierarchiją (seniūnija, savivaldybės taryba, meras-administracija. Vietos Bendruomenė - Seniūnijos centrinė Vietos bendruomenė – Seniūnija (seniūnas) – Rajono/miesto Vietos bendruomenių centrinė taryba - Meras (su „Veto“ teise –administracijos vadovas) - Savivaldybės taryba. Atskiriama vykdomoji ir nutarimų, sprendimų priimančios valdžios. Taikyti administracinių teritorinių vienetų tik vienmandatę rinkimų sistemą. Užtikrinti, kad neprieštarautų LR Konstitucijos pagrindinėms nuostatoms, pataisyti LR Konstituciją . Savivaldybių veiklos kontrolę patikėti LR Valstybės kontrolieriaus tarnybai, o ne pačių Savivaldybės savikontrolei

** Įteisinti 2020 m, Specialiojo (nepriklausomo) prokuroro pareigybę – JAV pavyzdžiu užtikrinti įgalumą nepriklausomai atlikti pareigas. Įstatyme į Specialiojo (Ypatingojo) prokuroro funkcijas įrašyti nuostatas dėl priimtų įstatymų, teisės aktų vykdymo kontrolės bei bylų nutraukimo tik teisme, suteikti prokurorui teisę ginti asmens teises net ir prieš jo valią. Įteisinti piliečiams teisę tiesiogiai kreiptis į  (Ypatingąjį) prokurorą dėl jų teisių bei viešojo intereso pažeidimų). Tai pasireikštų reali sisteminė kova su politine, ekonomine korupcijomis, kontrabanda, pažeidimais viešuose pirkimuose, valstybės turto valdyme, šešėline ekonomika, netinkamu pareigų atlikimu, valstybei padarytų žalų išieškojimu ir kt. . Valstybėje atsiras daugiau teisingumo, atsakomybės, kontrolės ir papildymas biudžetą lėšomis. Dalinai    2017 m. pataisytas Įstatymas, nevykdomas

** Užtikrinti teismų darbo viešumą ir jų ryšį su piliečiais. Teismų įstatyme įtvirtinti visuomeės teisę dalyvauti teisingumo vykdyme - teismuose įtvirtinti tarėjų arba prisiekusiųjų institutą (atlikti 2020 m.).

** Visa apimtimi 2020 m. įgyvendinti įstatymo viršenybės ir visų grandžių teisėjų nepriklausomumo principus, įtvirtintus Jungtinių Tautų ,,Pagrindiniuose teismų nepriklausomumo principuose“ (2 punktas), kurie pažeidžiami LR Teismų įstatymo 23 ir 31 straipsniais.

** Atkurti LR Konstitucijos 117 straipsnio galiojimą, įgyvendinant bylų nagrinėjimo teismuose viešumo principą, kuris pažeidžiamas LR CPK 321, 322, 349 (1d.), 350 (1d.), 352 (3d.), 355 (1d.), 356 (1d.) straipsniais.

** Inicijuoti 2020 m. LR Konstitucijos 103 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą, kad Konstitucinio teismo teisėjai būtų renkami visuotiniuose rinkimuose, apribojant jų kadenciją ne ilgesniam kaip 4-5 metų laikotarpiui.

** Pataisyti 2020 m. Europarlamento rinkimų įstatymą užtikrinant tiesioginį Europarlamento narių rinkimą (apygarda-Lietuva). Bei įteisinti Lietuvoje išrinktų Europarlamentarų atsiskaitymo tvarką LR Seimui kartą per ketvirtį, transliuoti per LRT. Būtų užtikrinta Seimo ir Europarlamentarų sąveikavimas, sprendžiant bendravalstybines valdymo problemas Europos Sąjungoje.

** 2020 m. pataisyti LRT Įstatymą, užtikrinti NVO teisę pastoviai turėti   savaitines vienos valandos trukmės intelektualaus turinio laidas Nacionaliniame radijuje ir televizijoje (po valandą), tinkamu laiku. Diskutuoti valstybei svarbiais klausimais, pasitelkus ekspertus, siūlyti sprendinius LR Vyriasybei, Seimui. Iki  šiol NVO daukartiniai kreipimąsi dėl intelektuolios laidos steigimo į LRT valdymo organus, nebuvo patenkinti, diskutuoja savi su „savais”.

** Spręsti (pataisyti įstatymus) valstybės viešųjų pirkimų problemą (centralizuojant su specializacija galimų viešųjų pirkimų kryptyse, skelbimus patalpinant internetinėje erdvėje). Konkursų laimėtojų siūlomas paslaugų teikimo sutartis, kainų realumą įvertintų Lietuvos viešųjų pirkimų tarnyba, Lietuvos vyriausiojo kontrolieriaus tarnyba, kartu priimtų sprendimus tolesnei sekai-eigai. Aplinkos ministerija parengtų, (palaikytų realumą), sustambintus statybos konstrukcijų, objektų įkainių kainininkus, viešųjų pirkimų korupcijų suvaldymui. Susisiekimo ministerija parengtų informacinių technologijų projektų įkainavimo įkainių kainininkus..., jų taikymą viešuose pirkimuose viešajame sektoriuje. Paskirti vyriausiąjį konstruktorių plėtrai –sisteminio sąveikavimo užtikrinimui informacinių technologijų Lietuvoje . (Pavyzdžiai: Kaune auksinio tualeto statyba, auksinių šaukštų pirkimas ir t.t.) . Būtų sutaupyta 1,5- 2.0 milijardai Eur.

** Vykdyti kontrolę dėl ES skiriamų lėšų efektyvaus , pagrįsto įsisavinimo (ekonominio pagrįstumo, svarbos, prioriteto), o ne „įsisavinti dėl įsisavinimo“, vykdo –atsakingi Lietuvos Vyriausiojo kontrolieriaus, Viešųjų pirkimų tarnybos, žinybų ministrai, savivaldybių merai, rektoriai ir kt... . Bus sutaupyta ir tinkamai panaudota keli milijardai žmonių gerovės kūrimui Lietuvoje.

** Įteisinti 2020 m. LR Konstitucijoje įtvirtintą piliečių teisę tiesiogiai dalyvauti valstybės valdyme. Tuo tikslu pataisyti LR Konstitucijoje - sumažinti reikalavimą referendumui inicijuoti surinkus ne 300 tūkst., bet 100 tūkst. rinkėjų parašų, turinčių teisę balsuoti. Iš Lietuvos emigravo daugiau milijonas gyventojų.

*** PRIIMTI KITUS AKTUALIUS ĮSTATYMUS.

Atgal