VALSTYBĖS LAIKRAŠTIS. ĮSTEIGĖ DR. J.BASANAVIČIUS 1917 M. VASARIO 28 D..

VISUOMENĖ, AKTUALIJOS

10.02. Išlaisvinta vergovė, pavergta laisvė. Pažeminimų ir pažemintųjų istorijos: Juodaodis, Afroamerikietis (2)

Jonas A. Patriubavičius

 

“Ką reiškia šiandien būti juodaodžiu baltojoje Amerikoje? Vienas žingsnis nuo savižudybės! Ką aš čia sakau, tai – psichologinio karo žaidimai, kuriuos, mes, afroamerikiečiai, turime žaisti kasdien, kad išliktume. Vienoki turime būti tarp savųjų, savo bendruomenėje, kitokie darbe ar versle. Niekada negalime būti patys savimi visur (... ), tai psichinės sveikatos problema. Reikia stebėtis, kad dar neišėjome iš galvų ir ko nors neužmušėme ar nenusižudėme.“

Mūsų interviu prasidėdavo šiuo pareiškimu, kurį padarė sėkmingas verslininkas juodaodis, pirmasis iš 209, kuriuos apklausėme įvairiuose Jungtinių Valstijų miestuose“. (Joe R Feagin, Melvin P Sikes „Living with Racism. The Black Middle-class Experience“ („ Gyvenimas su rasizmu. Vidurinės klasės juodaodžių patirtis), psl. VII „Beacon Press“. Boston)     

Istorinis kontekstas

Kaip sakyta, mus iš esmės domina Negrų elgesys, kokias strategijas ir taktikas jie pasitelkė, kad išliktų, kad, kaip sakė tas verslininkas, „neišeitų iš galvos“.

 Čia reikia paaiškinti, kaip šiame tekste naudosime kai kuriuos raktinius žodžius. Kai kurie iš jų, pavyzdžiui, „Negras“, dabar jau uždrausti, kaip įgavęs rasistinę prasmę. Taip nori afroamerikiečiai. Bet kodėl turi būti uždraustas visame pasaulyje, ne visai aišku ir ne visai teisinga. Nes ten, kur nėra afroamerikiečių, negali būti ir rasizmo. (Įdomu, kad šis kompiuteris, kuriuo rašau, žodį „Negras“ laiko normaliu, o žodį „afroamerikietis“ pabraukia raudonai, atseit netinkamas; vadinasi, lietuvių kalboje šioje sferoje dar nėra tvarkos, dar negrų išlaisvinimo ideologija neįsigalėjo.) Vietoj „Negras“, kaip sinonimas, vartotinas žodis „juodaodžiai“. Kažkodėl visur sakome „baltasis“, bet ne „baltaodis“. Kažkodėl neteko sutikti pasakymo „juodieji“ (angl. „Blacks“). Mūsų šaltiniuose, kuriuose nagrinėjamos šios JAV gyventojų dalies problemos, prieš 1963 – 1965 antirasistinę revoliuciją, vartojamas žodis „negras“. Tai ir mes, kalbėdami apie tą laikotarpį, (iki 1965 m), paliksime ne tik citatose; gal liberalizmo, šios dominavimą pateisinančios ir diegiančios ideologijos, profesoriai neapšauks mūsų rasistais. Dėl visa ko, kad neapšauktų, žodį „Negras“ toliau rašysime iš didžiosios raidės.

Šiuo metu JAV gyvena 36 mln. afroamerikiečių

 Negrų vergai 1862 m. Edisto sala

 Dauguma, o gal ir visos problemos, su kuriomis susidūrė ir dar, nepaisant geranoriškų ir milžiniškų valstybės ir valdžios pastangų, susiduria JAV gyvenantys juodaodžiai, atsirado dėl to, kad šie žmonės buvo atvežti į Naująjį pasaulį kaip vergai. Tai reiškia, kad jų nelaikė žmonėmis, jie buvo daiktas, prekė, turtas. Tas santykis su baltaisiais labai transformavosi, bet kai koks šleifas išliko ir dabar nuodija gyvenimą. Iš toli, per Atlantą, sunku matyti, kaip yra iš tikrųjų, tačiau pareiškimas, kurį padarė juodaodis verslininkas ir kurį citavo „Living with Racism“, net ir mums atrodo drastiškas. Ir širdį draskantis.

 Šiuo metu JAV gyvena 36 mln. afroamerikiečių, 12 proc. visų JAV gyventojų. Prieš karą, 1940 m. jų buvo 12 mln., 9,8 proc. Tai, kad jų taip padaugėjo, rodytų, jog nepaisant rasizmo, jie nėra nuskriausti, dauginasi. Bet jeigu daug afroamerikiečių skundžiasi, kad juos skriaudžia ir diskriminuoja, reikia įsiklausyti, esame priversti tuo tikėti, nes abejingumas taip pat yra rasizmo terpė.

Kas jie yra: rasė, tauta, kasta ar socialinė grupė

Iškyla problema, kam afroamerikiečius priskirti. Iki šiol JAV sociologai dėl to galutinai nesusitarė. Be abejo, plika akimi matyti, kad juodaodžiai yra šiek tiek lyg kitokie nei baltieji, nes jų odos spalva kitokia. Tai gal jie – tautinė mažuma? Ir, vadinasi, gali reikalauti atsiskyrimo, savo nuosavos valstybės kaip kurdai. Svarstant šį klausimą rimtai, buvo pasitelktas argumentas, kad patys Negrai (afroamerikiečiai) niekada nesijautė atskira tauta ir tokio reikalavimo nekėlė.

Negrai niekada negali būti patys savimi visur

 Negrai (juodaodžiai) gyveno visoje Amerikoje, nė vienoje valstijoje nėra dauguma. Kai kuriuose mažesniuose administraciniuose plotuose, sakysime apskrityse (angl. „county“), sudaro daugumą. Kai kuriuose didžiuosiuose miestuose jų gyvena nemažai, pavyzdžiui, Niujorke. Amerikoje statistika labai sąžininga, visuose žinynuose skelbiama, kiek juodaodžių ir kur gyvena. Vadinasi, juodaodžiai neturi teritorijos, gyvena kompaktiškai, lopais.

 Be to, jie neturi atskiros kalbos, visą laiką nuo vergijos pradžios iki pabaigos su savo šeimininkais ir engėjais bendravo anglų kalba. Gal tik pačioje pradžių pradžioje pirmoji karta su savo gentainiais kalbėjo iš Afrikos atsivežtais žodžiais.

 Juodaodžių ir baltųjų religija taip pat ta pati. Vadinasi, negali būti atskirumo ir religijos pagrindu. Tiesa, bažnyčios kaip pastatai, daug dešimtmečių buvo skirtingos, rasistai neįsileido juodaodžių į savuosius Dievo namus iki 1965 m., t.y. visą šimtą metų po vergijos panaikinimo.

 Visa tai rodo, kad JAV Negrai sudaro dalį nacijos, kurią John‘as F. Kennedy‘s pavadino „imigrantų nacija“ („a nation of immigrants“). Bet imigrantais juos laikyti irgi kažkaip neapsiverčia liežuvis, nes juos atvežė prievarta. Reikia taip pat priminti, kad vergų pirkliai juos „pirkdavo“ iš vietinių karaliukų, nebuvo taip, kad į Afriką atsidanginę su savo burėmis baltieji juos gaudytų kaip žvėris.

 Žinoma, po išlaisvinimo (1861 – 65 m.) buvo daug Negrų, kurių socialinis mobilumas buvo nulinis kaip naujai atvykusių imigrantų. Juodaodžiai socialinės atskirties lūšnose buvo pasmerkti gyventi kelias kartas; atvykėliai iš Europos ir kitur, kurių nekamavo rasistai, prasimušdavo ir pasiekdavo amerikietišką svajonę greičiau. Taigi juodaodžius galima būtų vadinti ir atskira socialine grupe, kuri kapstėsi gyvenimo dugne, kuriai skirtas likimas ten ir būti. Kitas klausimas, kas tą likimą paskyrė.

 Tai gal Negrai (juodaodžiai) kasta? Kaip sakysim Indijoje neliečiamieji, kurie pasmerkti amžinai būti antrarūšiais ir amžinai būti niekinami. Sukurta ir doktrina (Indijoje), kodėl neliečiamąją kastą reikia niekinti. Sako, jie nusipelnė paniekos ne už tai, kad dirba nešvarius darbus, o už tas nuodėmes, kurias padarė jų protėviai, t.y. nuodėmes reikia išpirkti. Buvo mėginimų ir Negrams tokį likimą paskirti. Vergijos laikais kai kurie baltieji anglų mokslininkai, biologai ir sociologai kūrė teorijas tariamam Negrų antrarūšiškumui pagrįsti. Rasistinė doktrina skelbė, kad Negrai yra Dievo prakeiktieji, tai arba kilę iš Kaino, o gal ir iš gyvatės, kuri viliojo Ievą. Iš tikrųjų ta gyvatė buvo – „Negras“. Baltųjų bažnyčia taip pat padarė nuodėmę, šventindama rasizmą. „Dėl žmogui nesuvokiamų priežasčių be ribų išmintingas, bet protu nesuvokiamas Dievas iš anksto nustatė sukurti atskiras ir lengvai atpažįstamas rases. Kiekvieną iš jų Jis apdovanojo savybėmis ir gebėjimais, tinkančiais Dievo apvaizdos numatytam vaidmeniui. Ir kiekviena iš tų rasių išsivystė sutinkamai su Jo planu“

Atgal