VALSTYBĖS LAIKRAŠTIS. ĮSTEIGĖ DR. J.BASANAVIČIUS 1917 M. VASARIO 28 D..

Kultūra

10.01.Paroda „Rinkis prekę lietuvišką 2018“ - šventė ir dalyviams, ir lankytojams

„Žalgirio“ savaitgalį vyko tradicinė, jau dešimtoji, paroda „Rinkis prekę lietuvišką“. Ją surengė „Ekspozicijų centras“ drauge su Kauno krašto pramonininkų ir darbdavių asociacija bei Lietuvos pramonininkų konfederacija.

Po geriausių gamintojų apdovanojimo ceremonijos pusę tūkstančio žmonių talpinančiame arenos Amfiteatre surengti debatai „Kiek vietos po Lietuvos saule liks smulkiam ir vidutiniam verslui?“, į kuriuos aktyviai įsitraukė tiek gamintojai, tiek jų produktų vartotojai.

„Nestokokim idėjų, nebijokim kurti, drąsiai pasirinkime naujoves ir tik su jomis galime konkuruoti pasaulyje“, - sakė R. Dargis, neabejodamas, kad lietuviškai produkcijai, tarp kurios gamintojų daugiausia yra smulkaus bei vidutinio verslų atstovų, tikrai atsivers vis platesnės perspektyvos.

Didžiausioje Baltijos šalyse arenoje surengtuose debatuose dalyvavo daug svarbių Lietuvai asmenybių, įmonių vadovų, vieno iš komercinių bankų, aukštojo mokslo atstovų. Kai kurie jų pabrėžė, kad „Lietuva turi verslumo geną“, tačiau pastaruoju metu verslas susiduria su darbo jėgos trūkumu, emigracija bei kitais iššūkiais. Kai kas verslą dabar gąsdina ir „cikliškai pasikartojančių krizių nuojauta“.

Tiek jis, tiek kiti debatų dalyviai pabrėžė ne vien Lietuvai būdingą tendenciją, kai jaunimas labiau linkęs rinktis ne verslus, bet „valdiškus darbus“, nemaža dalis jaunuolių nori iš karto, po mokyklos, emigruoti. Tačiau panašių tendencijų pastebima ir kitose Europos šalyse, netgi tokiose ekonomiškai išsivysčiusiose kaip Danija. Tad norint ekonomikos augimo, reikia dėmesį kreipti ne tik į finansų rinką, bet ir į švietimą. Tačiau, kaip teigė diskutavę parodos dalyviai, Lietuva net neturi metodikos, kaip mokyti jaunus žmones verslumo, skatinti novatoriškumą. Juolab mažai kas mūsų šalyje tiki, kad tai pradėti reikia jau nuo darželio, vėliau tęsti mokykloje, kad vėliau kryptingai būtų siekiama panaudoti kūrybai „šeimoje turimą ar švietimo įstaigoje įgytą verslumo geną“.

Vienų debatuose dalyvavusių verslininkų pastebėjimu, „stambių prekybos centrų uzurpuota rinka“ bei „konkurencijos „prievaizdų“ nusiteikimas „dirbti tik oligopoliniam verslui“, taip pat kliūtys gauti kreditų smulkųjį verslą pasmerkia susinaikinimui. Tačiau kitų verslo atstovų nuomone, reikia „ieškoti gaminti tai, ko kiti ir negamina, ir nesiūlo“. Tuomet nesunku bus įsitikinti, kad geriau sekasi tiems, kurie „ateina į rinką ne su nukopijuota, bet su originalia, kitokia idėja“.

Pasak Kauno krašto pramonininkų ir darbdavių asociacijos prezidento Jono Guzavičiaus, iki šiol per devynerius parodos gyvavimo metus „Rinkis prekę lietuvišką“ aplankė daugiau nei 300 tūkstančių lankytojų. Pirmą kartą tokia paroda buvo surengta Vilniuje, vėliau, kad būtų prieinamesnė įvairių šalies vietovių gamintojams ir lankytojams, persikėlė į Lietuvos vidurį - Kauną.

Atgal