VALSTYBĖS LAIKRAŠTIS. ĮSTEIGĖ DR. J.BASANAVIČIUS 1917 M. VASARIO 28 D..

VISUOMENĖ

2024.04.26. Ugdymas Panevėžio gamtos mokykloje: „Natūralus ryšys su gamta“

Parengė Direktoriaus pavaduotoja ugdymui Lina Šeibokienė

Gamta yra mokytoja, kurios pamokos yra visur - nuo medžių lapų šnibždėjimo iki upelių čiurlenimo. Labai gaila, kad šiuolaikinis vaikas to nesupranta, nes yra praradęs ryšį su gamta. Ilgalaikis, tvirtas ryšys sąmonėje neatsiranda staiga, neatsiranda ir tuomet, kai faktai apie gamtą iškalami iš vadovėlių. Tvirto santykio su gamta kūrimas yra ištisinė veikla susidedanti iš daug dedamųjų. Svarbiausi dėmenys – tiesioginė patirtis natūralioje aplinkoje, mokymasis užsiimant aktyvia veikla, esminių žinių apie gamtą įgijimas. Panevėžio gamtos mokykla atveria duris į natūralų gamtos pažinimą, kur vaikai mokosi ne tik iš knygų, bet ir per tiesioginį sąlytį su aplinka.

Viena iš esminių principų, kuriais grindžiama Gamtos mokyklos veikla, yra praktinio mokymo svarba. Vaikai ne tik sėdi klasėje ir klauso pamokų, bet ir patys aktyviai dalyvauja įvairiose veiklose, vykstančiose lauke arba supančioje aplinkoje.

Panevėžio gamtos mokykloje veikia 24 grupės, kuriose ugdomi 383 mokiniai. Gamtos mokyklos ugdymo programų tikslas orientuotas į pasaulio pažinimą, mokinio aplinkosauginių kompetencijų ugdymą, pozityvaus emocinio santykio su supančia gamta puoselėjimą, akcentuojant artimiausios aplinkos pažinimą per pojūčius, praktines veiklas lauke, STEAM veiklas bei vaikų saviraišką. Praktinės veiklos mokyklos darže, susitikimas su gyvūnais ir jų poreikiais, meninės raiškos veiklos, naudojant gamtines priemones, fenologiniai stebėjimai, paukščių priežiūra, aplinkos tvarkymo ir atliekų rinkimo akcijos, mokymai apie atliekų rūšiavimą, sveiko gyvenimo būdo propagavimo renginiai ir pan. – visa tai prisideda prie praktinių įgūdžių formavimo, kurie lengvai pritaikomi vaikų kasdieniame gyvenime. Šios veiklos taip pat ugdo pažintines kompetencijas, kurios orientuotos į vertybines nuostatas - rūpintis, puoselėti ir globoti gamtą bei artimą aplinką. Gamtos mokyklos užsiėmimų metu vaikai didžiąją laiko dalį praleidžia lauke, parkuose, miškuose, aikštelėse, tam kad galėtų praktiškai per asmeninę patirtį prisiliesti prie gamtos.

Atėjus pavasariui, Gamtos mokyklos mokiniai patys gamina inkilus, mokosi kaip taisyklingai jį pagaminti ir iškelti, į ką atkreipti dėmesį gaminant inkilus tam tikrai paukščių populiacijai. Atėjus tinkamam metui, mokiniai kartu su savo mokytojais važiuoja į Žaliąją girią kelti inkilų. Kad išvažiavimas į mišką būtų kuo naudingesnis ir prasmingesnis, iškėlę savo pačių gamintus inkilus vaikai tvarko mišką, renka šiukšles. Mokytojai vaikus moko užkurti laužą ir kaip saugiai su juo elgtis, o kad tai nebūtų tik sausa teorija, vaikai viską išbando praktiškai, taip geriau įsisavindami gaunamas žinias ir patirdami tikrą sąlytį su gamta.

Norint vaikui suteikti kuo daugiau žinių apie gamtą, reikia kuo daugiau praktinės veiklos ir gyvo prisilietimo prie jos. Tik pajautę, palietę ar įkvėpę gamtos kvapų vaikai gebės ją geriau pažinti. Gamtos mokykloje vykstančių užsiėmimų metu vaikai patys sodina daržo augalus, juos ravi, laisto ir prižiūri. Nuo pasodintos sėklos iki subrandinto vaisiaus – vaikai visą šį kelią stebi nuo pradžios iki pabaigos. Ir tik nukasus rudenį bulves, su vaikais kalbamasi apie visą šį procesą, ko išmoko, ką suprato koks kelias nuo pasodinimo iki nukasimo. O juk savomis rankomis užaugintą bulvę ir kepti kur kas skaniau.

Kas gali būti skaniau už arbatą, kvepiančią visais gamtos kvapais, o jei dar arbata paruošta iš  pačių užaugintų ir sudžiovintų arbatžolių. Gamtos mokyklos ugdymo tikslas kuo daugiau suteikti vaikams praktinės veiklos sąveikaujant su gamta. Todėl nors ir labai skani gamtoje geriama arbata, tai nėra taip svarbu, kaip suprasti, kaip atsiranda žolelių arbata, kokia jos nauda mūsų organizmui ir kaip tinkamai ją paruošti, kad ji teiktų naudą.

Patyriminis vaikų ugdymas Panevėžio gamtos mokykloje neatsiejama ugdymo dalis. Vaikai turi galimybę visus keturis metų laikus vykdyti stebėjimus, juos fiksuoti, analizuoti ir pristatyti. Rudenį stebi ir fiksuoja medžių pasikeitimus, žiemą vaikus labai įtraukia ir sudomina gyvūnų, žvėrių, paukščių pėdsakų ieškojimas ir tyrinėjimas, pavasarį vaikams skiriama užduotis stebėti vabzdžius, jų kiekį ir atliekamus veiksmus gamtoje. Vaikai, žinodami metų rato ciklą, supranta, kad atgiję vabzdžiai yra pavasario šaukliai.

Užsiėmimų metu vaikai turi ne tik tiesioginį sąlyti su medžiais, pievomis, augalais, bet ir unikalią galimybę patiems mokytis rūpintis gyvūnais. Šiltuoju metų laiku vaikai mokosi prižiūrėti naminius gyvūnus, kurie būna jau lauke: lesina vištas, antis, žąsis, triušiams ir poniams prirauna žolės. Šaltuoju metų laiku vaikai gyvūnus lanko „Gyvūnėlių sode“ - juos glosto, žaidžia su jais, esant galimybei ir pašeria. Galų gale, Gamtos mokykla yra ne tik vieta, kur vaikai gauna žinias ir įgūdžius. Tai yra bendruomenė, kurioje skatinama draugystė, bendradarbiavimas ir savo jėgų bei gebėjimų plėtojimas. Čia vaikai jaučiasi kaip dalis gamtos, o ne jos stebėtojai iš šalies.

Gamtos mokykloje labai svarbus individualus mokymas. Kiekvienas vaikas yra skirtingas, todėl mokytojai stengiasi kurti aplinką, kuri atitiktų kiekvieno vaiko poreikius ir pomėgius. Skirtingos mokymo programos, teminės dienos ir projektiniai darbai leidžia vaikams pasirinkti tai, kas jiems labiausiai patinka ir kuo jie norėtų užsiimti.

Svarbu pabrėžti, kad Panevėžio gamtos mokykloje ne tik skatinamas tiesioginis kontaktas su gamta, bet visa tai sudaro unikalų ugdymo modelį, kuriuo vadovaujamasi ugdymo proceso metu. Užsiėmimų metu vaikai auga ne tik intelektualiai, bet ir emociškai, tampa sąmoningais gamtos ir aplinkos gelbėtojais, ateities lyderiais, kurie vertina bei myli savo planetą. Šios praktinės veiklos ir asmeninė patirtis mokykloje ne tik suteikia vaikams galimybę įgyti žinių apie gamtą, bet ir skatina jų kūrybiškumą, smalsumą ir atsakomybę. Per jų pačių patirtį vaikai išmoksta ne tik žinoti, bet mylėti ir gerbti, tausoti gamtą, ja rūpintis. Visos mokykloje skiepijamos vertybės puikiai  atsispindi mokyklos ugdymo filosofijoje „Pasidarai amžinai atsakingas už tą, su kuo susibičiuliauji....“ (Antoine'as de Saint-Exupéry).

 

 

 

 

 

 

Atgal